![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/ZbyszekS/saab/Saab_039_www.jpg)
Na szczycie statecznika powinien się znaleźć element o wrzecionowatym kształcie (taki jest wykrój statecznika), zakończony z przodu jakąś anteną lub czujnikem. Instrukcja zaleca wykonanie tego elementu z drewnianej listewki o średnicy 3 mm i tak zrobiłem. Kłopot w tym, że między zaostrzonymi końcówkami linia krawędzi patyczka przebiega po prostej, zatem element nie jest wrzecionowaty. Zdecydowałem się poprawić ten kształt oklejając patyczek trójkątnym kawałkiem kalki technicznej. Kalka wydała mi się o tyle dobra, że jest cienka i liczyłem na to, że po zwinięciu powstałe "schodki" nie będą nadmiernie widoczne.
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/ZbyszekS/saab/Saab_040_www.jpg)
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/ZbyszekS/saab/Saab_041_www.jpg)
Po zaimpregnowaniu klejem BCG oszlifowałem papierem ściernym powierzchnię, ale efekt nie był zadowalający. Pomogła jedna warstwa szpachlówki Tamiya i ponowne szlifowanie - oto efekt przed malowaniem (przymiarka na sucho):
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/ZbyszekS/saab/Saab_042_www.jpg)
... i po pomalowaniu, z dołączoną anteną (przymiarka do statecznika na sucho):
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/ZbyszekS/saab/Saab_043_www.jpg)
I widok na kompletny statecznik:
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/ZbyszekS/saab/Saab_044_www.jpg)
Kolejny etap prac - to kabina. Najpierw szkielet. Przypomnę, że dotychczas wręgi sąsiednich segmentów wycinałem, sklejałem ze sobą, a następnie szlifowałem krawędzie, by uzyskać równy obwód obu wręg. Tym razem poszedłem po rozum do głowy
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![sciana :sciana:](./images/smilies/sciana.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/ZbyszekS/saab/Saab_045_www.jpg)
A tutaj sklejony szkielet:
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/ZbyszekS/saab/Saab_046_www.jpg)
A teraz wracam do problemu zbyt krótkiego grzbietu kadłuba. Otóż po przymiarce szkieletu kabiny okazało się, że grzbiet ten przesunie się nieco do tyłu (przymiarka na sucho pokazuje jakieś 2-3 mm). Dlaczego? Oto odpowiedź:
A - część 21i podklejona na tekturę 0,5 mm odsuwa grzbiet do tyłu,,
B - część 21j podklejona tekturą 1 mm i pochylona pod kątem musi być przedłużeniem elementu tworzącego tylną ścianę kabiny, pochylonego również pod kątem - to także sprawia, że grzbiet musi się trochę odsunąć, żeby zachować tę linię pochylenia,
C - wygląda na to, że tę strefę kadłuba trzeba będzie ściąć, czyli krawędź segmentu kadłuba, do której wcześniej przymierzałem krawędź grzbietu, zostanie przesunięta do tyłu.
Na zdjęciach poniżej to przymiarki zgrubne, ale już widać, że szczelina się zmniejszyła - to dobry znak (mam nadzieję...):
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/ZbyszekS/saab/Saab_047_www.jpg)