*[Relacja/Okręt] "Pietropawłowsk" (Modelik 8/02)

Zakończone relacje i galerie gotowych modeli.

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 390
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 25

*[Relacja/Okręt] "Pietropawłowsk" (Modelik 8/02)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Na swoją pierwszą relację wybrałem model rosyjskiego pancernika z wojny rosyjsko-japońskiej (1904-1905) "Pietropawłowsk". Opracowanie przedstawia okręt w jego ostatniej, bojowej wersji malowania (marzec 1904 r.), tuż przed zatopieniem. Autor opracowania: Dmitri Hotkin.

Obrazek
Ostatnio zmieniony ndz maja 28 2006, 13:52 przez ZbyszekS, łącznie zmieniany 8 razy.
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 390
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Na początek rzut oka na szkielecik. Problemów z pasowaniem nie było - wystarczy dokładnie ciąć elementy po liniach.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony czw maja 18 2006, 18:49 przez ZbyszekS, łącznie zmieniany 3 razy.
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 390
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Oczekując na porządne wyschnięcie kleju wiążącego pokład ze szkieletem, rozpocząłem prace przy działach głównych - żeby nie tracić czasu. Do kadłuba wrócę, jak tylko je skończę. Narazie wszystko pasuje idealnie. Niełatwą rzeczą było natomiast wyprofilowanie górnej powierzchni wież.

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony czw maja 18 2006, 18:51 przez ZbyszekS, łącznie zmieniany 2 razy.
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 390
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Prace przy działach okazały się trudniejsze, niż się spodziewałem. Chodzi o lufy. Trudność polega na tym, że każda lufa składa się z czterech elementów (rurek różnej średnicy), które - po pierwsze- trzeba na końcach lekko zagiąć (zaznaczyłem ten fragment na czerwono na rysunku montażowym), a po drugie - połączyć te elementy na styk w taki sposób, by zachować ich osiowość. Wielkość elementów widać na zdjęciu.

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony czw maja 18 2006, 18:57 przez ZbyszekS, łącznie zmieniany 2 razy.
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 390
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Zawinięcie krawędzi udało się osiągnąć w ten sposób, że krawędź lekko zwilżyłem, nałożyłem element na wiertło o średnicy zbliżonej do średnicy wewnętrznej rurki i delikatnie zaginałem tę krawędź do wewnątrz. Wyszło jako tako ;-)

Ale gorszą sprawą było zapewnienie współosiowości poszczególnych elementów. Ich średnice są takie, że jedna w drugą nie wchodzi - trzeba kleić na styk. Wymyśliłem więc, że trzeba spróbować to zrobić na jakiejś "wspólnej osi", czyli szablonie. Użyłem do tego wykałaczki, na której nakleiłem paski papieru xero w celu dopasowania średnicy wykałaczki do każdego elementu - chodzi o to, by te rurki wchodziły ciasno i nie miały luzu na szablonie. Nakładałem następnie poszczególne rurki sklejając je ze sobą - efekt jest zadowalający. Pokazują to fotki poniżej:

Obrazek

Obrazek

Ale spróbowałem też innej metody dla porównania - wykonanie lufy w całości, jako jednego elementu, od podstaw, z cienkiego papieru xero. Wyszło całkiem całkiem, było szybciej, ale jednak mam dwie wątpliwości:
1. nie ma zaokrąglonych krawędzi na końcach poszczególnych segmentów lufy
2. lufy pomalowałem Pactrą i choć kolor jest prawie ten sam, to jednak widać, że lufa jest malowana - inna faktura powierzchni.
Kolejne zdjęcie pokazuje dwie lufy wykonane tymi dwiema metodami - ta na górze jest z wycinanki (wymaga jeszcze odrobiny retuszu), ta na dole - zrobiona od podstaw:

Obrazek

Chyba jednak pozostałe trzy lufy wykonam metodą pierwszą - w końcu to ma być standard :chytry:

Przepraszam za mało czytelne zdjęcia. Robię je kamerą internetową Creative PC-CAM 880 - niby ma funkcję makro i zoom cyfrowy 4x, ale jakoś nie mogę sobie poradzić z ostrością w tym trybie. Albo aparat jest coś nie tego, albo ja nie umiem się nim posługiwać...
Ostatnio zmieniony śr maja 24 2006, 7:56 przez ZbyszekS, łącznie zmieniany 3 razy.
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Awatar użytkownika
Vivit
Posty: 1717
Rejestracja: wt mar 11 2003, 8:42
Lokalizacja: Koszalin

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Vivit »

Dotyczy pomysłu wykonania luf toczonych, poruszonego w jednym z postów, które usunąłem [przyp. ZbyszekS]:

Jeżeli chodzi o toczenie to polecam wyłącznie aluminium albo mosiądz opcjonalnie brąz. Drewno do pewnych średnic jest OK ale mniejsze średnice wymagają nie lada umiejętności, ze względu na materiał.
Aluminium jest najlepszym materiałem na nasze warunki wystarczająco twardy a miękki do obróbki....i można uzyskać pożądany efekt.
Jeżeli model nie jest robiony na konkurs w standarcie to można sobie pozwolić na takie odstępstwo.....
Pozdrawiam okrętowiec Vivit
Obrazek
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 390
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

1. Działa skończone - oto jedno z nich (na zdjęciu wygląda, jakby miejscami wymagało jeszcze retuszu, ale w rzeczywistości tak nie jest - to chyba wina oświetlenia):

Obrazek

2. Wracam do kadłuba. Okleiłem szkielet paskami szerokości 5 mm. Ciekawostką jedynie może być karton, jakiego użyłem - jest prawie dwukrotnie grubszy od kartki z bloku techicznego. Wahałem się, czy go użyć, ponieważ nie wiedziałem, jak jego grubość wpłynie na pasowanie poszycia. Istotną zaletą tego kartonu jest jego sztywność, dzięki której miałem nadzieję uzyskać równą płaszczyznę na elementach szkieletu, przez co łatwiej będzie spasować elementy poszycia. Zeszlifowałem nieco wręgi, by "zgubic" nadmiar grubości pasków i nakleiłem je. Pasowanie poszycia na sucho rozwiało moje wątpliwości - powinno byc OK.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony pt maja 19 2006, 9:28 przez ZbyszekS, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Gapmaker

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Gapmaker »

Good job! :) Take a look at there

http://www.cardarmy.ru/forum/viewtopic.php?t=470

may be You'll find some usefull for You.
Good luck in building Your "Ptropavlovsk".
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 390
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Zanim przejdę do meritum, wielkie podziękowania dla Syzyfa :piwo: za wskazówki jak robić dobre makrofotografie kiepskim aparatem.

A teraz rzut oka na stan prac:

Obrazek

Niestety, spaprałem łączenia elementów poszycia. Są trzy rodzaje błędów:
1. Szczeliny miedzy elementami poszycia - ewidentnie mój błąd spowodowany albo niedokładnoiścią wycięcia elementów poszycia, albo zmianą obrysu wręg wskutek nieumiejętnego szlifowania, albo przesunięcia podczas przyklejania. Oto przykłady:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

2. Poszycie miejscami nie przylega to wręg. Poszycie przyklejałem Hermolem. Klej jest OK, bo nie jest na bazie wody i nie ma ryzyka deformowania kartonu. Jednak posiada inną cechę - szybko schnie. Nakładając cienką warstwę kleju na dość długi odcinek poszycia nie udało mi się zrobić tego dość szybko, przez co miejscami klej zdążył wyschnąć. Po przyklejeniu elementu do wręgi poszycie minimalnie w takich miejscach nie przylega. Z kolei nakładanie kleju na krótsze odcinki elementu poszycia niesie za sobą takie ryzyko, że przy odginaniu go od wręgi w celu posmarowania klejem mogą powstać załamania na kartonie, a poza tym łatwo pobrudzić powierzchnię elementu sąsiedniego. Zatem moja technika klejenia Hermolem - jak widać - daleka jest od doskonałości. Obrazki:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

3. Deformacje kartonu w wyniku użycia kleju na bazie wody (BCG). Kleju BCG używam od dłuższego czasu i uważam, że jest znakomity. Ale dotąd nie posiadłem umiejętności klejenia nim dużych powierzchni. Kiedyś Wujek Andrzej podpowiedział mi (to był wątek z budowy Willisa - rzecz jasna Wujka, nie mój), by najpierw małą ilością kleju zaimpregnować obie łączone powierzchnie, a po ich całkowitym wyschnięciu posmarować jeszcze raz minimalną ilością i połączyć. Rzeczywiście, ta metoda rozwiązała mi problem w wielu sytuacjach, ale jednak nie w przypadku tak dużych powierzchni. Coś nadal robię nie tak, bo właśnie w wyniku impregnacji karton podczas schnięcia ma tendencję do zawijania się. Oto przykłady:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tak to wygląda. Sytuacja jest patowa - widać, że nie radzę sobie z klejami i nie bardzo wiem, czym dalej kleić. Wydaje się jednak, że trzeba i tak ratować się szpachlówką (he, he, miał być standard...), więc może w tym przypadku klej jest bez znaczenia. Ale za jakiś czas znowu stanę przed tym problemem - jakim klejem i w jaki sposób przyklejac poszycie do szkieletu? Chętnie wysłucham Waszych sugestii i doświadczeń.
Ostatnio zmieniony śr maja 24 2006, 7:58 przez ZbyszekS, łącznie zmieniany 3 razy.
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Gapmaker

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Gapmaker »

I'v got the same problem with fitting those parts, that is why I fill gaps with Tamiya Model Putty, sanded it, cover with Spray Auto Primer, sanded and paint it over. By the way, the best paints for this model are Revell 47 for gray surfaces and ModelMaster Rust for under surfaces.
ODPOWIEDZ