[Relacja] Trałowiec typu 207
Moderator: kartonwork
- krzysztof3city
- Posty: 22
- Rejestracja: śr kwie 01 2015, 12:48
- Lokalizacja: 3city
[Relacja] Trałowiec typu 207
Witam
Jestem tu nowy ale chciałbym przedstawić relację w budowy modelu trałowca typu 207 PMW jak RC pływający.
Krótki rys historyczny
W połowie lat 60. XX wieku Polska Marynarka Wojenna znacznie rozbudowywała siły przeciwminowe, które liczyły 56 okrętów 5 typów, w tym dwa typu kutrów trałowych. Wraz z końcem lat 60. w Dowództwie Marynarki Wojennej (DMW) zrodziła się koncepcja budowy nowego typu trałowca redowego. W tym celu podjęto i przeprowadzono wiele analiz technicznych tak, że w 1968 roku opracowano wstępne wymagania taktyczno-techniczne nowych okrętów, których kadłuby miały być drewniane. Wkrótce jednak zarzucono tą koncepcję i rozpoczęto szereg prac naukowo-badawczych z zakresu konstrukcji i technologii okrętów z laminatów poliestrowo-szklanych (LPS), wyposażenia trałowego, czy też minimalizacji pól fizycznych. Na początku 1970 roku w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, rozpoczęto prace projektowe nad nową jednostką małomagnetycznego trałowca redowego. Rolę głównego konstruktora sprawował mgr inż. Roman Kraszewski, którego później zastąpił mgr inż. Janusz Jasiński. Z ramienia Szefostwa Budowy Okrętów DMW nadzór sprawował kmdr Kazimierz Perzanowski. W tym samym roku ukończono analizę taktyczno-techniczno-ekonomiczną okrętu, który otrzymał numer projektowy 207 i jawny kryptonim Indyk[1].
Jednostka prototypowa, nosząca oznaczenie typ 207D ORP „Gopło”, została zwodowana 16 kwietnia 1981 w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Jednostkę wykorzystano w roli okrętu doświadczalnego przeznaczonego do testowania nowych typów stacji hydrolokacyjnych i trałów. Miejsce stacjonowania okrętu to Port Wojenny Gdynia-Oksywie. Kolejne jednostki serii, noszące oznaczenie typ 207P, weszły do składu 12 Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.
Okręty przeznaczone dla 13 Dywizjonu Trałowców 9 Flotylli Obrony Wybrzeża na Helu to zmodernizowana wersja jednostek typu 207 która nosi oznaczenie typ 207M. Pierwszy okręt tego typu to ORP „Mamry”. Został on zwodowany 20 września 1991, a oddanie do służby nastąpiło 25 września 1992.
W założeniu ma wyglądać podobnie do tego jak na zdjęciu.
Konstrukcja polistyrenowa różnej grubości.
Kadłub będzie poszyty listewkami polistyrenowymi i tkaniną szklaną.
Mam już wycięte szablony wręg itp i dziś przerysuje na PCV spienione gr 6mm.
Bazą modelu są plany modelarskie zakupione od Pana Ryszarda Chrzanowskiego autora wielu innych planów modelarskich.
Jestem tu nowy ale chciałbym przedstawić relację w budowy modelu trałowca typu 207 PMW jak RC pływający.
Krótki rys historyczny
W połowie lat 60. XX wieku Polska Marynarka Wojenna znacznie rozbudowywała siły przeciwminowe, które liczyły 56 okrętów 5 typów, w tym dwa typu kutrów trałowych. Wraz z końcem lat 60. w Dowództwie Marynarki Wojennej (DMW) zrodziła się koncepcja budowy nowego typu trałowca redowego. W tym celu podjęto i przeprowadzono wiele analiz technicznych tak, że w 1968 roku opracowano wstępne wymagania taktyczno-techniczne nowych okrętów, których kadłuby miały być drewniane. Wkrótce jednak zarzucono tą koncepcję i rozpoczęto szereg prac naukowo-badawczych z zakresu konstrukcji i technologii okrętów z laminatów poliestrowo-szklanych (LPS), wyposażenia trałowego, czy też minimalizacji pól fizycznych. Na początku 1970 roku w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, rozpoczęto prace projektowe nad nową jednostką małomagnetycznego trałowca redowego. Rolę głównego konstruktora sprawował mgr inż. Roman Kraszewski, którego później zastąpił mgr inż. Janusz Jasiński. Z ramienia Szefostwa Budowy Okrętów DMW nadzór sprawował kmdr Kazimierz Perzanowski. W tym samym roku ukończono analizę taktyczno-techniczno-ekonomiczną okrętu, który otrzymał numer projektowy 207 i jawny kryptonim Indyk[1].
Jednostka prototypowa, nosząca oznaczenie typ 207D ORP „Gopło”, została zwodowana 16 kwietnia 1981 w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Jednostkę wykorzystano w roli okrętu doświadczalnego przeznaczonego do testowania nowych typów stacji hydrolokacyjnych i trałów. Miejsce stacjonowania okrętu to Port Wojenny Gdynia-Oksywie. Kolejne jednostki serii, noszące oznaczenie typ 207P, weszły do składu 12 Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.
Okręty przeznaczone dla 13 Dywizjonu Trałowców 9 Flotylli Obrony Wybrzeża na Helu to zmodernizowana wersja jednostek typu 207 która nosi oznaczenie typ 207M. Pierwszy okręt tego typu to ORP „Mamry”. Został on zwodowany 20 września 1991, a oddanie do służby nastąpiło 25 września 1992.
W założeniu ma wyglądać podobnie do tego jak na zdjęciu.
Konstrukcja polistyrenowa różnej grubości.
Kadłub będzie poszyty listewkami polistyrenowymi i tkaniną szklaną.
Mam już wycięte szablony wręg itp i dziś przerysuje na PCV spienione gr 6mm.
Bazą modelu są plany modelarskie zakupione od Pana Ryszarda Chrzanowskiego autora wielu innych planów modelarskich.
Krzysztof
3city
3city
- krzysztof3city
- Posty: 22
- Rejestracja: śr kwie 01 2015, 12:48
- Lokalizacja: 3city
Witam na forum!
Cieszę się, że zdecydowałeś się na budowę "plastika" i z przyjemnością będę doglądał Twoich wypocin ;) Napisz tylko jaki konkretnie okręt i którego projektu /207DM (Gopło), 207P(12.dTR), 207M (13.dTR)/ zamierzasz budować?
BTW Pokrywanie kadłuba polistyrenem i tkaniną jednocześnie nie ma zbytnio sensu wybierz albo to albo tamto ;)
Pozdr
Piotr
Cieszę się, że zdecydowałeś się na budowę "plastika" i z przyjemnością będę doglądał Twoich wypocin ;) Napisz tylko jaki konkretnie okręt i którego projektu /207DM (Gopło), 207P(12.dTR), 207M (13.dTR)/ zamierzasz budować?
BTW Pokrywanie kadłuba polistyrenem i tkaniną jednocześnie nie ma zbytnio sensu wybierz albo to albo tamto ;)
Pozdr
Piotr
Diament powstaje w wysokiej temperaturze
i wysokim ciśnieniu ;)
-------------------------------------------------
ORP Piorun (422) 1:50 R/C ORP Groźny (351) 1:50 R/C Kuter KP-174 1:50 R/C
ORP Sokół (294) 1:100 Kuter rakietowy projektu 183R "Komar" 1:100
i wysokim ciśnieniu ;)
-------------------------------------------------
ORP Piorun (422) 1:50 R/C ORP Groźny (351) 1:50 R/C Kuter KP-174 1:50 R/C
ORP Sokół (294) 1:100 Kuter rakietowy projektu 183R "Komar" 1:100
- krzysztof3city
- Posty: 22
- Rejestracja: śr kwie 01 2015, 12:48
- Lokalizacja: 3city
Cześć Piotr.
Tak to nasze "plastiki ".Skala jak wg planów tj 1:25. Będę zasięgał opinii eksperta w tej dziedzinie
Jednak okleję go szkłem bo boje się że może któraś z listewek puścić i będzie kłopot poza tym ukryje to ewentualne pęknięcia wzdłuż ich łączenia. Co do konkretnego okrętu to nie wiem do którego będę miał więcej zdjęć. Właśnie skończyłem przerysowywanie wręg na PCV. Jak widzicie na wręgach wzdłuż całego kadłuba przy krawędzi pokładu jest coś w rodzaju odbojnicy w kształcie półwałka. Nie wiem czy będę go jakoś oklejał czy zeszlifuje i potem dokleję jakiś kawałek takiego półwałka. Jeszcze nie mam pomysłu. Ale to na koniec do i tak będę oklejał od stępki do krawędzi pokładu. Może większymi kawałkami się uda a nie tylko listewkami. Listewkami napewno okolice dziobu i rufy
Pozdr
Tak to nasze "plastiki ".Skala jak wg planów tj 1:25. Będę zasięgał opinii eksperta w tej dziedzinie
Jednak okleję go szkłem bo boje się że może któraś z listewek puścić i będzie kłopot poza tym ukryje to ewentualne pęknięcia wzdłuż ich łączenia. Co do konkretnego okrętu to nie wiem do którego będę miał więcej zdjęć. Właśnie skończyłem przerysowywanie wręg na PCV. Jak widzicie na wręgach wzdłuż całego kadłuba przy krawędzi pokładu jest coś w rodzaju odbojnicy w kształcie półwałka. Nie wiem czy będę go jakoś oklejał czy zeszlifuje i potem dokleję jakiś kawałek takiego półwałka. Jeszcze nie mam pomysłu. Ale to na koniec do i tak będę oklejał od stępki do krawędzi pokładu. Może większymi kawałkami się uda a nie tylko listewkami. Listewkami napewno okolice dziobu i rufy
Pozdr
Ostatnio zmieniony śr kwie 01 2015, 21:56 przez krzysztof3city, łącznie zmieniany 2 razy.
Krzysztof
3city
3city
Ok. A jaka skala?
Diament powstaje w wysokiej temperaturze
i wysokim ciśnieniu ;)
-------------------------------------------------
ORP Piorun (422) 1:50 R/C ORP Groźny (351) 1:50 R/C Kuter KP-174 1:50 R/C
ORP Sokół (294) 1:100 Kuter rakietowy projektu 183R "Komar" 1:100
i wysokim ciśnieniu ;)
-------------------------------------------------
ORP Piorun (422) 1:50 R/C ORP Groźny (351) 1:50 R/C Kuter KP-174 1:50 R/C
ORP Sokół (294) 1:100 Kuter rakietowy projektu 183R "Komar" 1:100
- krzysztof3city
- Posty: 22
- Rejestracja: śr kwie 01 2015, 12:48
- Lokalizacja: 3city
Potrzebne będzie Ci coś albo ktoś do wodowania/wyciągania z wody. 154 cm polistyrenowego kadłuba pokrytego szkłem da sporo kilogramów bo poza masa własną będziesz musiał go sporo dociążyć. Kilka lat temu pisaliśmy o tym z Tomaszem D przy okazji budowy jego Smita a potem Kanclerza. Kiedyś chciałem zbudować Czernickiego po Piorunie ale jak zacząłem wchodzić w obliczenia ile to będzie ważyć /długość modelu ok 148 cm w 1:50/ to stwierdziłem, że bez mieszkania z dedykowanym pokojem-modelarnią lub domu z garażem i przyczepki jest to awykonalne... ;)
Pozdr
Piotr
Pozdr
Piotr
Diament powstaje w wysokiej temperaturze
i wysokim ciśnieniu ;)
-------------------------------------------------
ORP Piorun (422) 1:50 R/C ORP Groźny (351) 1:50 R/C Kuter KP-174 1:50 R/C
ORP Sokół (294) 1:100 Kuter rakietowy projektu 183R "Komar" 1:100
i wysokim ciśnieniu ;)
-------------------------------------------------
ORP Piorun (422) 1:50 R/C ORP Groźny (351) 1:50 R/C Kuter KP-174 1:50 R/C
ORP Sokół (294) 1:100 Kuter rakietowy projektu 183R "Komar" 1:100
- krzysztof3city
- Posty: 22
- Rejestracja: śr kwie 01 2015, 12:48
- Lokalizacja: 3city
- krzysztof3city
- Posty: 22
- Rejestracja: śr kwie 01 2015, 12:48
- Lokalizacja: 3city
Cześć KAri.
Nie nie robię Gardno. Zrobię taki do którego będę miał większą dokumentację zdjęciową bo nie chcę robić fikcyjnego okrętu.
Narazie kadłub bo miały takie same wszystkie "plastiki".
Pozdr
Od jutra bo dziś zabrakło czasu niestety wycinanie wszystkiego co należy do kadłuba i pierwsze sklejanie.
Pozdr
Wręgi są jako dwie części bo nie chciało mi się wycinać wpustów a jak się okazało idzie dużo mniej materiału bo można zagęścić ułożenie na płycie PCV.
Przy całej wrędze duży odpad jest po wycięciu jej środka. Czasami można z niego wyciąć inny mniejszy wręg ale nie w tym przypadku.
Nie nie robię Gardno. Zrobię taki do którego będę miał większą dokumentację zdjęciową bo nie chcę robić fikcyjnego okrętu.
Narazie kadłub bo miały takie same wszystkie "plastiki".
Pozdr
Od jutra bo dziś zabrakło czasu niestety wycinanie wszystkiego co należy do kadłuba i pierwsze sklejanie.
Pozdr
Wręgi są jako dwie części bo nie chciało mi się wycinać wpustów a jak się okazało idzie dużo mniej materiału bo można zagęścić ułożenie na płycie PCV.
Przy całej wrędze duży odpad jest po wycięciu jej środka. Czasami można z niego wyciąć inny mniejszy wręg ale nie w tym przypadku.
Krzysztof
3city
3city