*[Relacja/Samolot] BRISTOL M.1c - Answer

Zakończone relacje i galerie gotowych modeli.

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

Awatar użytkownika
piotter
Posty: 203
Rejestracja: ndz lis 20 2005, 14:42

*[Relacja/Samolot] BRISTOL M.1c - Answer

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: piotter »

Witam !

Miało być najpierw coś starszego, ale jak go zobaczyłem to nie mogłem się powstrzymać. :)
Pierwszowojenny myśliwiec, nietypowy podwójnie bo jednopłat i do tego wściekle kolorowy "aliant".

Pierwsze wrażenie bardzo pozytywne: ciekawy temat, sporo ładnych i drobnych detali, bardzo dobry karton, niezły obrazek na okładce:).

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Autor opracowania: Stanisław Śliwiński. Dwie strony części i jedna z instrukcją i rysem historycznym w jednym.

Początek:

Obrazek
Obrazek

Koncepcja już jakby znajoma :D, bo skleja się "rusztowanie" z kartonowych "beleczek" na którym mocuje się resztę detali. Całość ma być oklejona tą dużą częścią i wsunięta w kadłub który wygląda tak (na razie) :):
Obrazek
Jak widać, trzeba go precyzyjnie skleić i ukształtować z 20 listków. Do tego brakuje mi jakiegoś usztywnienia kadłuba na odcinku "za kabiną" - coś wymyślę chyba od siebie.

Ale tu zaczynają się schody.

Po pierwsze rysunek wnętrza kabiny jest, hmm... o taki:
Obrazek
i trzeba zgadywać co, a przede wszystkim gdzie i jak. Nie ma zaznaczonego wzajemnego położenia elementów w kabinie, a trochę tego jest. Nie ma żadnego przekroju kadłuba - a też kilka tych wręg i silnik tam będzie.
I chyba po raz pierwszy zostaną mi części, co to nie wiem do czego są!! Do czego to 6H? Hmm... ciekawostka...

Jednak na razie to nic dyskwalifikującego, więc idę myśleć i kleić.
Tyle pięknych samolotów do sklejenia...
car
Posty: 57
Rejestracja: wt cze 01 2004, 0:35
Lokalizacja: kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: car »

ja bym na twoim miejscu zwinął w kulke i do kubła. sklej se hala! :P
tad
Posty: 868
Rejestracja: śr lut 16 2005, 0:45
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: tad »

Cześć,
to jest jeden z trudniejszych modeli jakie widziałem - także przez ubogie rysunki. Masz rację - ta część 6H kompletnie nigdzie nie jest potrzebna. Z kolei za kabiną ma być 16 prętów zrobionych samodzielnie, które powinny być wbite do części 5A (w miejscach kropek). Teoretycznie na nich powinny się oprzeć ścianki części 1 - problem w tym, że te pręty z tyłu "wiszą" w powietrzu - raczej nie będą pomocne.

W swojej kabinie nie zrobiłeś jeszcze drutów profilujących kabinę 4L - mam nadzieję, że pamiętasz o nich, bo to na nich będzie zamocowane poszycie - nie na kratownicy.

Część 1 jest niesamowicie trudno skleić poprawnie - nie tylko ma być walcem wielościennym, ale też ma się zwężać ku statecznikom. Być może sklejenie jej butaprenem (dość elastyczna spoina) pozwoli na późniejsze dodatkowe formowanie.

Ogólnie ten model to czarna magia - trudno zgadnąć co do czego powinno być. Na drugim forum czasem zabiera głos autor samolociku (Piwofil) - odpowiada na pytania (np. przy okazji Knollera). Spróbuj go zagadnąć w sprawie tego 6H czy listew profilujących. Trzymam kciuki za Ciebie - chętnie też pomyślę nad samolocikiem jak jeszcze coś napiszesz.
Pozdrawiam,
TAD
piwofil

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: piwofil »

Obrazek[/URL]
Obrazek[/URL]
Obrazek[/URL]
Obrazek
Awatar użytkownika
piotter
Posty: 203
Rejestracja: ndz lis 20 2005, 14:42

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: piotter »

Witam.

Fizycznie prace nad modelem zostały wstrzymane. Teraz skupiłem się na poszukiwaniu i oglądaniu zdjęć. Z czegoś trzeba wywnioskować wzajemne położenie części czy ich ukształtowanie (np tej rzeczywiście trudnej nr 1).
Parę linków do stron pokazujących jak to ma wyglądać:
http://www.werkost.com/M1C.htm
http://www.rcuniverse.com/forum/m_12161 ... ey_/tm.htm
http://dbdesignbureau.buckmasterfamily.id.au/plans.htm
no i niezawodna:http://www.wwi-models.org/Images/Thomps ... index.html

Tad ma rację. Model jest trudniejszy niż myślałem. I do tego wydaje mi się, że większość problemów znajduje się na samym początku budowy - prawidłowe ukształtowanie i sklejenie części nr 1, poprawne zamocowanie listw i pierścieni profilujących. wzajemne dopasowanie detali kabiny. Tu chyba zrobiłem z rozpędu prosty błąd: podłoga i fotel jest za nisko - na pociechę, tak też jest w surówce. Reszta, czyli skrzydła, stateczniki i silnik powinny pójść łatwiej.
Ale to się dopiero okaże :).
W każdym razie dzięki Tad za pomoc i uwagę i chętnie z niej jeszcze skorzystam.

Wniosek jest taki że niestety trzeba poszukać materiałów do budowy samemu i dobrze przemyśleć kolejność budowy. I tym właśnie teraz się zajmuję. :)

Tu wielkie dzięki dla Piwofila -dziękuję. Zdjęcia na pewno się przydadzą nie tylko mnie.

I uwaga ogólna ( na pewno nie personalna) jeśli mogę:
W modelach kartonowych taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Samodzielne poszukiwanie zdjęć, planów itp to raczej domena "plastików" i tych co "robią" np w klasie F4B. W kartonach powinna znajdować się przejrzysta intrukcja montażu umożliwiająca sklejenie modelu "z pudełka". Dla modelarzy pokroju choćby Wujka Andrzeja czy Kierownika to i tak mało, ale dla mnie i innych (np początkujących) to podstawa.

Tu propozycja pod rozwagę wydawcom. W końcu to oni muszą wydawać modele jak najmniejszym kosztem. Proponuję zamieszczanie dodatkowych rysunków i ewentualnie planów, oraz zdjęć surówek na stronach internetowych wydawcy. O tym, że można pokazuje choćby wydawnictwo państwa Halińskich. To pomaga a nie jest chyba bardzo drogie.
Tyle pięknych samolotów do sklejenia...
tad
Posty: 868
Rejestracja: śr lut 16 2005, 0:45
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: tad »

Cześć,
brak rysunków to niekoniecznie wina wydawcy i dążenia do oszczędności. Z tego, co rozmawiałem z projektantami samolotów dowiedziałem się, że oni często nie widzą potrzeby robienia ich w większej ilości, bo dla autora wszystko jest w wycinance jasne... Zwykłe nieporozumienie - trzeba by się raczej wczuć w położenie modelarza, który musi sobie te trudne w końcu rzeczy najpierw wyobrazić i zrozumieć.
Pozdrawiam,
TAD
Krakus
Posty: 120
Rejestracja: czw kwie 03 2003, 9:53
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Krakus »

piotter !

kuknij tam: www.wwi-models.org


Po :drink: nia
Krakus
Posty: 120
Rejestracja: czw kwie 03 2003, 9:53
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Krakus »

Oj sorrki !

Nie wczytałem się dokładnie w Twój post i drugi raz wymieniłem tąstronkę.


Krakus.
Awatar użytkownika
Merkava
Posty: 186
Rejestracja: sob lut 25 2006, 11:44
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Merkava »

piotter: - Życzę powodzenia w Budowie i uważnie śledze Twoją odwazna relacje.
Pozdrawiam ;-)
Awatar użytkownika
VIPER GTS-R
Posty: 109
Rejestracja: sob lut 04 2006, 12:46
Lokalizacja: Biała Podlaska<->Warszawa
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: VIPER GTS-R »

Witaj Piotter!
Co tam z tą relacją?Będzie ciąg dalszy?
Czym trudniejszy model, tym większa satysfakcja po jego skończeniu. A po tym, co zobaczyłem wcześniej, wiem że sobie poradzisz!
3mam kciuki i pozdrawiam! :papa:
ODPOWIEDZ