[Relacja/Galeria] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 182
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 75

[Relacja/Galeria] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Witam w kolejnej relacji :)

Tym razem zabrałem się z Tomahawk'a. Model pozwala na wybór jednego z dwóch możliwych oznakowań, jednak ze względu na to, że tylko jedno z nich posiada paszczę na nosie, wybór był dość oczywisty :D Tak więc sklejał będę maszynę na której latał Neville Duke.
Obrazek

Zacząłem od kabiny, delikatnie ją waloryzując poprzez dodanie pasów na zbiorniku za fotelem pilota, kołnierzy wokół wskaźników na podłodze, czy imitację zużycia zagłówka (dodałem wgniecenia i delikatny gradient z jaśniejszego brązu w górnej części do ciemniejszego w dolnej)
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Do budowy fotela wykorzystałem pasy HGW
Obrazek

Fotel doklejony do reszty kabiny
Obrazek
Obrazek

Tablica przyrządów
Obrazek

Prawa burta kabiny - a właściwie jej 90% bo najbardziej sterczące elementy wyposażenia wkleję później, aby zredukować ryzyko ich urwania. Dodałem również parę przewodów które najpewniej będą kompletnie niewidoczne po zamknięciu kabiny :D . Gdybym jeszcze raz robił ten model to rozciąłbym ten element na dwa osobne, tak aby uzyskać lewą i prawą burte. Ułatwiłoby to przyklejenie wielu elementów. Zdjęcia są bardzo prześwietlone, ale tylko tak byłem w stanie uzyskać zadowalające ujęcia
Obrazek

Tak to wygląda od niewidocznej strony
Obrazek

Powoli zaczynam też działać z lewą burtą
Obrazek
Ostatnio zmieniony ndz cze 19 2022, 20:14 przez Kedzier, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gk
Posty: 2775
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 739

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

:spoko:
Bardzo dobry wybór. Model generalnie bezproblemowy i bardzo atrakcyjny.
Jedynie miejsce montażu celownika jest nieco niejasne.

Dałeś się poznać z wysokiej jakości wykonania, więc o efekt można być spokojnym :D

Folię na okna za kabiną pilota dobrze jest uformować na ciepło, bo taka "surowa" daje duże naprężenia, które utrudniają zachowanie kształtu segmentu.
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 182
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 75

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

gk - dzieki. Wielokrotnie oglądałem Twoją relacje i traktuję ją jako wzór jak ten model powinien wyglądać po ukończeniu :) Robiłem próby na elementach alternatywnej wersji malowania i przy odpowiednim 'naciągnięciu' poszycia na kabinę nawet bez wcześniejszego formowania na ciepło folia ma zadowalający kształt.

Skończyłem burty:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zabrałem się za ogon:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

A także dziób:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Powoli wyłania się zarys kadłuba :)
Obrazek
Awatar użytkownika
gk
Posty: 2775
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 739

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

Kedzier pisze: pn gru 06 2021, 20:23 ... jako wzór jak ten model powinien wyglądać po ukończeniu
:haha:

Mój przy Twoim będzie jak ubogi krewny :lol:

W kabinie poszalałeś.

Paszcza super. Jednak "na wydmuszkę" daje lepszy efekt. Choć nie jest to obowiązkowe ;-)

Na ostatnim segmencie zostawiałeś uskok dla oprofilowania stateczników? Nie pamiętam, żeby tam było takie rozwiązanie :roll:

Ależ ten model jest fotogeniczny. :spoko:
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 182
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 75

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

gk - niestety nie posiadłem jeszcze umiejętności robienia gładkich przejść pomiędzy segmentami bez robienia wydmuszek. A co najgorsze nie robię nic aby ją posiąść :D Kiedyś zabiorę się za model, którego nie będzie się dało w ten sposób skleić i się zdziwię :D

Ten uskok to moje autorskie rozwiązanie. Ostatni segment podciałem zgodnie z zieloną linią, natomiast przedostatni powiększyłem zgodnie z niebieską linią i pomalowałem biały obszar. Dzięki temu mogłem skleić te dwa segmenty poniżej poziomu oprofilowania statecznika (czerwona linia), a przez niesklejoną górną cześć manewrować szkieletem komory kółka ogonowego podczas wklejania go. Ponieważ po wklejeniu tego szkieletu nie byłbym w stanie połączyć już tych dwóch segmentów oklejkami od środka, musiałem znaleźć inne rozwiązanie - za pomocą butaprenu dokleiłem poszycie do szkieletu, dodatkowo górny szew wzmocniłem klejem CA. Dzięki temu zabiegowi oprofilowanie będzie doklejone do przedostatniego segmentu i uniknę szpar które mogłyby powstać gdybym nie zgrał odpowiednio tych dwóch poszyć.

Obrazek
Obrazek

Mam nadzieję, że w miarę jasno udało mi się wytłumaczyć mój zamysł, jak za tym stał :)
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1263
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 40

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

Rurki do których mocuje się fotel, to był jeden, zagięty kawałek. Popraw, jak możesz, bo to będzie jedna z niewielu widocznych rzeczy w kokpicie.

Skorupa nosa wygląda świetnie, kusi mnie, jak kiedyś coś takiego będę robił, by spróbować tej techniki.
Ja bym ją jeszcze pociął, tak jak oryginalnie była podzielona i przeszlifował krawędzie, by bardziej zaakcentować podział na poszczególne elementy okapotowania.
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 182
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 75

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Sicore - masz pewnie ma myśli takie mocowanie fotela:
Obrazek

Przeglądając zdjęcia P-40 natykałem się głównie na powyższe mocowanie i chciałem je początkowo tak wykonać. Uznałem jednak, że skoro w poprzednim wydaniu było to w taki sposób zaprojektowane i zmienione na potrzeby tego modelu to projektant miał ku temu powody. Zdaję sobie sprawę, że dodatki do modeli mają niemal zerową wartość jako materiały referencyjne, ale znalazłem żywiczne fotele, które których kształt i mocowanie jest podobne do tego, co znajduje się w moim modelu, tak więc postanowiłem ten element wykonać zgodnie z instrukcją.
Obrazek
Obrazek

Podmiana tych rurek nie powinna stanowić problemu, tak więc postaram się to poprawić.
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 182
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 75

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Zapraszam do kolejnej aktualizacji.

Podczas przerwy świąteczno-noworocznej udało mi się znaleźć czas żeby w końcu zamknąć kadłub:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Niestety podczas przymiarki kadłuba do poszycia okazało się, że szkielet w przedniej części uniemożliwia wsadzenie jej do środka, zatem musiałem trochę go skrócić - a że miejsca było mało, to widać ślady walki :)
Obrazek

Kliny w dolnej części, które będą doklejone do spodu skrzydeł też trochę ucierpiały podczas wielu przymiarek - ale po wklejeniu skrzydeł podmienię je na nieuszkodzone, które odetnę z drugiej wersji malowania.

Zgodnie z sugestią Sicore'a poprawiłem mocowanie fotela. Pomimo kilku prób nie byłem w stanie wykonać nacięcia w rurce, tak aby w ścianie za fotelem wkleić jedno wystające uchu i umieścić je wewnątrz pręta, zatem rozwiązałem to odwrotnie - rurka została spłaszczona i wklejona pomiędzy pary uszu.
Obrazek
Obrazek

Porównanie z wcześniejszą wersją:
Obrazek

Kadłub z wklejoną kabina:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Kilka zbliżeń na nos:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Przyszedł czas na skrzydła. Tylny dźwigar nie jest jeszcze doklejony do środkowej wręgi, po to, żeby w trakcie oklejania szkieletu poszyciem skrzydła mieć możliwość minimalnego manewrowania szkieletem, jeśli podczas klejenia szkieletu coś krzywo skleiłem:
Obrazek
Obrazek

Wykonałem też komory podwozia - czysty standard, nic nie będą dodawał.
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
jhradca
Posty: 1054
Rejestracja: pt cze 11 2004, 12:04
Lokalizacja: Kraków
x 20

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jhradca »

Pięknie i czysto wykonane łączenia. A szczególnie podobają mi się wyloty km-ów i wlot powietrza nad silnikiem.
Awatar użytkownika
Sklejacz Maciej
Posty: 514
Rejestracja: ndz wrz 08 2013, 9:51
Lokalizacja: Luboń
x 67

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sklejacz Maciej »

O ja Cię.... Piękna robota. Dla oczu miód :shock: :spoko:
Bardzo się podoba...
obecnie zamrożony:Iskander M (MZKT 79300 Astrolog)

już po:T-72M, Opel Blitz 3,6S, SdKfz 233.
ODPOWIEDZ