Ok. Kabinki wytłoczone. Co do samego materiału od firmy ClearVizot to ja z zasadzie opieram się na informacji od producenta że jest to poliwęglan. Oczywiście może to też być plexi ale ja nie jestem w stanie tego sprawdzić.
Jak wspomniałem wcześniej kopyto zostało pokryte farbą epoksydową do renowacji lodówek. Zastosowałem też sprawdzony patent i pokryłem kopyto po polerowaniu pasta do butów na bazie wosku aby zminimalizować przyklejanie się materiału do kopyta. Kiedyś stosowałem też pasty do podłóg na bazie wosku. Pasta został też pokryty ten biały plastik z otworami na skrzynce Sama skrzynka do tłoczenia została wyposażona w takie drewniane prowadnice aby szybko nałożyć blachę z gorącym materiałem do tłoczenia.
Odkurzacz został pozbawiany filtru HEPA i za zatkanej skrzynce wytworzył podciśnienie -0,2 bar.
Co do tłoczenia w oleju to nawet nie próbowałem, gdyż w zupełności wystarczyła opalarka i trochę wprawy przy nagrzewaniu. Oleju użyłem tylko do sprawdzenia zakresu temperatur do obróbki tworzywa. I tak dla PET jest to temperatura od 130 do 145 stopni C. Powyżej tej temperatury Pet bieleje i traci swoje właściwości termoplastyczne. Poliwęglan natomiast trzeba ogrzać do około 230-250 stopni C.
Przy tłoczeniu takiej owiewki jak ta, która ma w górnej powierzchni płaską powierzchni ę , trzeba najpierw przy nakładaniu materiału na kopyto robić to bez włączonego odkurzacza. Najpierw materiał musie się napiąć na górnej powierzchni kopyta a dopiero potem włączmy odkurzacz. Jeżeli włączymy zawczasu odkurzacz to górna powierzchni owiewki może się trochę pofalować.
Kabina wytłoczona z PET. Grubość bazowa materiału 0,3mm po tłoczeniu 0,20-023mm.
Kabina wytłoczona z poliwęglanu . Grubość bazowa materiału 0,18mm po tłoczeniu 0,12-0,13mm.
Kabina z poliwęglanu jest bardzo delikatna i bardziej przezroczysta niż PET. Co widać na tym zdjęciu. Owiewka z PET ma podobną , troszeczkę lepszą jakość do tej nowej owiewki dla D-9 od Halińskiego.
Porównanie kabinek. Na górnym planie poliwęglan.
Teraz porównanie rzeczywistej grubości oszklenia. W samolotach FW-190 stosowano owiewkę wykonaną z plexiglasu wynalezionego w 1934 roku. Szkło pancerne było używane w przedniej części owiewki. Grubość tej plexi szacuje maksymalnie na 4mm według tych oto zdjęć .
W skali 1:33 daje to grubość 0,12 mm. Tak więc owiewka z poliwęglanu jest nie jest za cienka.
Ja natomiast zakupie troszkę grubszy poliwęglan bo ta owiewka jest bardzo delikatna. To tworzywo idealnie nadaje się do tłoczenia kabinek w skalach 1:72 i 1:48. Dodatkowo planuję też zakup promiennika na podczerwień o wymiarach 120x60mm aby zrezygnować z używania opalarki.
![Obrazek](https://www.if242.webd.pro/FW/393.jpg)
Gorący olej sobie odpuszczam. Można go spokojnie stosować przy grubszych materiałach od 0,5 mm w górę.