SpPz 2 "Luchs"
Moderatorzy: kartonwork, Edmund_Nita, Tempest
"Luchs", czyli po Polsku ryś, nie miał swego poprzednika w armii niemieckiej. Do jego czasów służbę zwiadowczą pełniły pojazdy gąsienicowe "Hotchiss" oraz czołgi M41. Stopniowe zastępowanie ich rodzimymi Leopardami oraz Marderami, wymusiło stworzenie również pojazdu zwiadowczego własnej konstrukcji. Trzeba przyznać, że mieli skąd Niemcy czerpać doświadczenia. Już w połowie lat 20-tych powstały konstrukcje ośmiokołowe z napędem na przednią i tylną oś oraz ze skrętnymi przednimi i tylnymi kołami.
Nie chcę się rozwodzić nad historią ani techniką pojazdu, bo i tak nikogo to nie obchodzi, ale podam ciekawostkę. Luchs jest, chyba, jedynym pojazdem z dwoma stanowiskami kierowcy. Doktryna wojenna dla pojazdów zwiadowczych zakłada ucieczkę, w przypadku napotkania wroga (nie biorę tu pod uwagę niewielkich sił nieprzyjacielskich). Dwa stanowiska kierowcy pozwalają na natychmiastowe wycofanie się zwiadu, bez konieczności wykonywania nawrotu o 180 stopni, co nie zawsze jest możliwe, ze względu na ukształtowanie terenu.
I na zakończenie moich przydługich wypocin poprawka. Wcześniej pisałem, że skręt wszystkich 4 osi jest możliwy do prędkości 30 km/h. Materiały, które znalazłem w domu podają, że jest to możliwe do 50 km/h Promień skrętu przy dużych prędkościach, gdy działają dwie przednie osie wynosi 19 metrów. Kiedy skręcają wszystkie koła, spada do 11,5 metra.
gulus dziękując za uwagę
Nie chcę się rozwodzić nad historią ani techniką pojazdu, bo i tak nikogo to nie obchodzi, ale podam ciekawostkę. Luchs jest, chyba, jedynym pojazdem z dwoma stanowiskami kierowcy. Doktryna wojenna dla pojazdów zwiadowczych zakłada ucieczkę, w przypadku napotkania wroga (nie biorę tu pod uwagę niewielkich sił nieprzyjacielskich). Dwa stanowiska kierowcy pozwalają na natychmiastowe wycofanie się zwiadu, bez konieczności wykonywania nawrotu o 180 stopni, co nie zawsze jest możliwe, ze względu na ukształtowanie terenu.
I na zakończenie moich przydługich wypocin poprawka. Wcześniej pisałem, że skręt wszystkich 4 osi jest możliwy do prędkości 30 km/h. Materiały, które znalazłem w domu podają, że jest to możliwe do 50 km/h Promień skrętu przy dużych prędkościach, gdy działają dwie przednie osie wynosi 19 metrów. Kiedy skręcają wszystkie koła, spada do 11,5 metra.
gulus dziękując za uwagę