
zdjęcie pochodzi z serwisu http://www.transportszynowy.pl/
Sygnalizatory świetlne na PKP nie są rodzimą konstrukcją. Ich pierwowzorami były licencyjne semafory szwedzkiego LM Ericsson produkowane w latach 30 XX wieku dla węzła warszawskiego. Podobnie jednak jak semafory kształtowe obrazowały jedynie trzy wskazania: droga wolna, stój, jazda ze zmniejszoną prędkością. Pod koniec lat 60 wraz z postępującą elektryfikacją oraz sukcesywnym wyposażaniem wszystkich lokomotyw w szybkościomierze zaistniała konieczność bardziej optymalnego kierowania ruchem kolejowym wymagająca informowania maszynistów o bieżącej prędkości i sytuacji ruchowej na szlaku. W związku z tym Organizacja Współpracy Kolei (OWK ros. OSŻD) opracowała dla wszystkich krajów komunistycznych wytyczne dotyczące systemu sygnalizacji świetlnej wskazującej prędkość pociągu. Po drobnych poprawkach i zunifikowaniu przedwojennych, szwedzkich konstrukcji, system został wprowadzony na PKP wypierając powoli semafory kształtowe i "zdobyczne" sygnalizatory niemieckie. W dalszej kolejności sygnalizatory świetlne wyparły tarcze ostrzegawcze i manewrowe. Z biegiem czasu powstawały kolejne odmiany (sygnalizatory powtarzające, tarcze przejazdowe, blokada odstępowa), a istniejące obrastały coraz większą ilością wskaźników, pasów świetlnych itd.
Do budowy wybrałem dwa rózne sygnalizatory: pięciokomorowy semafor na maszcie z wysięgiem oraz tarczę manewrową. Oba pochodzą z różnych okresów eksploatacji. Skala, a jakże, 1:20.
Dokumentację oparłem o następujące artykuły i serwisy
- Roman Kozak Sygnalizatory świetlne w rozmiarze H0 KDiD 2/2004
- Andrzej Harassek Sygnalizatory świetlne według wzoru PKP KDiD 4/2005
- http://plany.zonk.pl/
- http://www.transportszynowy.pl/
- instrukcja WTBE10 ze strony http://kolej.krb.com.pl/