*[Relacja/Okręt] SSBN Delta III class

Zakończone relacje i galerie gotowych modeli.

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

Awatar użytkownika
strk
Posty: 1051
Rejestracja: śr sie 31 2005, 20:26
Lokalizacja: Gdańsk
x 20

*[Relacja/Okręt] SSBN Delta III class

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: strk »

Ponieważ projekt 971 Szczuka został zakończony (niepełnym) sukcesem, postanowiłem rozpocząć kolejny(poza chwilowo odstawionym U212), a mianowicie РПКСН ПР. 667БДР КАЛМАР, znany również jako SSBN Delta III class, a konkretnie: K-433 Svyatoy Georgiy Pobedonosets

Z niezależnych źródeł wiem, że projekt 971 jest dosyć "trudny" do złożenia, ze względu na swoją specyficzną konstrukcję(sekcje kadłuba, zamiast sztukowanego szkieletu z poszyciem)-w obecnym projekcie postanowiłem skupić się na dokładnym zaprojektowaniu szkieletu. Tak jak już pisałem w relacji "AOP PR. 971 Szczuka" projektowanie wewnętrznej konstrukcji modelu to zdecydowanie bardziej pracochłonna czynność-komputer wiele za nas nie zrobi, choć pomocny jest wielce, zwłaszcza z jakimś freeware'owym CAD'em.


Oto dwa printscreen'y z Rh4.0 przedstawiające niemal kompletne poszycie, oraz foto gotowego szkieletu, w skali 1:200-dla porówania jest tam standardowy akumulator AA. Szkielet ma jakieś 83 cm-problem z właściwą długością modelu miałem spory bo różne źródła podają długość okrętu od 155 do 203m(!).

Obrazek
Obrazek
Obrazek


Ponadto, planuję wykonać model z co najmniej jednym otwartym silosem i rakietą wewnątrz-stąd też tak gęsto rozmieszczone wręgi w "garbie"-podpatrzyłem to w modelu "Kurska" bodajże, którego relację widziałem na tym forum. W odróżnieniu jednak od tamtego modelu, moje wyrzutnie będą tylko atrapami i będą sięgać do połowy wysokości kadłuba(do wzdłużnicy). Wynika to z konstrukcji szkieletu, która(podejrzewam) zostałaby nadmiernie osłabiona w przypadku wycięcia w jej środkowej części 18 otworów pod silosy.







Dalsza część relacji dopiero w połowie maja, bo wybywam-mam nadzieję ,że prace będę prowadził również na obczyźnie :)
AWOT
Posty: 276
Rejestracja: sob mar 22 2003, 17:09
Lokalizacja: EPTO

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AWOT »

Fajny szkielet. Ale czy nie byłoby lepiej podzielić go technologicznie w nieco inny sposób? Wykonać podstawowy kadłub a dopiero na nim osłon silosów z rakietami. Wydaje mi się, że ułatwiłoby to sklejanie modelu.
Pozdrawiam
AWOT
Awatar użytkownika
strk
Posty: 1051
Rejestracja: śr sie 31 2005, 20:26
Lokalizacja: Gdańsk
x 20

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: strk »

Też nad tym myślałem-w końcu ten projekt jest jeszcze daleki od wersji finalnej. Wydaje mi się jednak, że dzielenie szkieletu w proponowany przez ciebie sposób wprowadziłoby tylko dodatkowy element niepewności. Otóż, rosyjskie SSBN a przynajmniej typu Murena/Kalmar/Delfin, swój charakterystyczny "garb" mają płynnie przechodzący w poszycie burty-stąd też taka konstrukcja szkieletu i poszycia-zaprojektowanego w jednym płacie poszycia kadłuba lekkiego.
Amerykański SSBN typu Ohio(model czeka na budowę), mają silosy przykryte osobnym elementem kadłuba lekkiego, co jest odzwierciedlone w konstrukcji szkieletu(takiej jaką proponujesz) oraz poszycia. Łatwo to stwierdzić oglądając foto: Kalmary mają sporą liczbę otworów przelewowych(?), natomiast Ohio-długą szczelinę u podstawy "garba". Nie mniej jednak dzięki za komentarz, każda uwaga pomoże lepiej zaprojektować model.
Awatar użytkownika
karas81
Posty: 32
Rejestracja: sob sie 26 2006, 12:53

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: karas81 »

Gratuluje poprzedniego projektu - świetnie wyszedł

tu masz stronkę z na której jest sporo o radzieckich okrętach podwodnych:
http://www.atrinaflot.narod.ru/1_submarines.htm

może to trochę pomoże w budowie tego nowego:
http://www.atrinaflot.narod.ru/1_submar ... 7bdr_1.htm
W budowie:
USS SARATOGA z Fly Model
T-72 z Fly Model
Awatar użytkownika
strk
Posty: 1051
Rejestracja: śr sie 31 2005, 20:26
Lokalizacja: Gdańsk
x 20

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: strk »

Jak widzicie prace posuwają się do przodu, pomimo natłoku zajęć zawodowych. Model, a zwłaszcza jego szkielet jest stosunkowo dobrze zaprojektowany(CAD), i z tego powodu daje budowniczemu niezbyt wielki margines błędu. Wygląda nawet na to, że sam nie potrafię odpowiednio dokładnie złożyć własnego projektu... .
Na poniższym foto widoczna jest wewnętrzna konstrukcja usterzenia poziomego, oraz jego (niemal)finalny wygląd-bez dolnej części. Nie bardzo wierzyłem, że uda się prawidłowo wykonać osłony wałów śrubowych-wyszły jednak bardzo ładnie:

Obrazek
Obrazek

Jak zapewne zauważyliście, model jest malowany na czarno-jest to jednak najlepsza metoda, bowiem drukowanie na czarnym brystolu jest zbyt niedokładne(vide: projekt Szczuka), a maltretowanie drukarki atramentowej-wyjątkowo nieekonomiczne.
Poniższe foto przedstawia dziób okrętu-dokładność złożenia raczej przeciętna, nie mniej jednak po wytłoczeniu poszczególnych sekcji na gumce, wygląda ładnie.

Obrazek

Tutaj widoczna prawa burta: wycięcie otworów wymagało pewnego wysiłku, zwłaszcza powyżej linii wodnej-trzy rzędy otworów 2x2mm pod różnymi kątami. Na tym etapie budowy kiosk nie jest jeszcze przyklejony, stąd też nie ma elementu łączącego "garb" z pokładem i burtą tegoż kiosku.
Obrazek

Widok z góry. W wersji próbnej zdecydowałem się na wykonanie tylko czterech silosów, ponieważ zapominałem uwzględnić je w konstrukcji szkieletu który miałem już złożony-stąd też silosy sięgają zaledwie do linii wodnej. W wersji "exportowej" przewidziane są pełnowymiarowe silosy, ale w liczbie 14 sztuk-bez dwóch pierwszych. Nie bardzo potrafiłem rozwiązać problem podparcia poszycia na niepełnej wrędze, znajdującej się niemal na środku pierwszej pary silosów-może spróbuję wykonać osobno kawałek tej sekcji i zależnie od wyników upgrade'ować projekt. Pozostałe pokrywy silosów widoczne na foto są wytrasowane igłą w papierze: proste i efektowne.

Obrazek

Wygląd całego kadłuba. W rufowej części "garbu" widoczne otwory przelewowe ułożone opadająco w stronę rufy. Prawidłowe wykonanie tej sekcji kadłuba było pod znakiem zapytania, ponieważ Rh miał pewne opory w rozłożeniu. Problem ten obszedłem w banalnie prosty sposób: końcowa część "garbu" wykonana jest z dwóch części, dolnej i górnej, połączonych ze sobą tuż nad linią wodną, ukośnym łączeniem. To kompromis między jednolitym poszyciem kadłuba na śródokręciu, a dokładnością i prostotą konstrukcji.

Obrazek

Generalnie model zapewnia dużo tzw "fun'u"- jest prosty w budowie, a jednak efektowny. A najważniejsze, że nie można go nigdzie kupić: jest tylko jeden kartonowy, rakietowy podwodny krążownik strategicznego przeznaczenia projektu 667BDR Kalmar (tytułowy RPKSN PR 667BDR)
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 512
Rejestracja: śr lut 06 2008, 0:46
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ramm »

Świetny okręt, jeżeli w przyszłości ukaże sie ten model z pewnością go kupię.
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Kat
Posty: 704
Rejestracja: ndz kwie 18 2004, 14:44
Lokalizacja: Radom

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kat »

Współczesne rosyjskie okręty sa bardzo ładne, a w Twoim wykonaniu prezentują się doskonale. Jeżeli zdecydował byś sie na wydanie modeli które projektujesz to ja też je na pewno kupię :)

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
strk
Posty: 1051
Rejestracja: śr sie 31 2005, 20:26
Lokalizacja: Gdańsk
x 20

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: strk »

dziękuję za uznanie. w rzeczywistości model jest na ukonczeniu-na motaz czekają anteny i rakiety w silosach.
kalmar razem ze szczuką stanowią ładną parę :)
Grzegorz75
Posty: 1000
Rejestracja: pt gru 09 2005, 14:34
Lokalizacja: GDYNIA
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Grzegorz75 »

Uznanie jest i to wielkie . :cool: Miło się patrzy ;-) , bo z pod Twojej ręki wychodzi ładny model , tym bardziej , że samodzielnie rozrysowany .... A znamy wiele "projektów" walców ,kółek, prostopadłościanów i "projektantów" przez duże "P".
Ryszard Borowiak
Posty: 46
Rejestracja: wt lis 11 2003, 17:01
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Ryszard Borowiak »

Bardzo piękny model i solidnie wykonany. Mam pytanie. Z jakich zródeł korzystałeś przy jego opracowywaniu strk?
ODPOWIEDZ