Schemat trójbarwny US NAVY*

technika, historia, dokumentacja, linki itp.

Moderatorzy: kartonwork, Aviator, Rafal N.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Gienek
Posty: 397
Rejestracja: sob mar 20 2004, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

Schemat trójbarwny US NAVY*

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Gienek »

Czy wiecie, że:
tak popularny w lotnictwie pokładowym WW2 trójbarwny malowania faktycznie wykonywany był czterema farbami?
Były to:
1. biały matowy – spód samolotu (kadłub, stateczniki, skrzydła)
2. błękitnoszary matowy (Intermediate Blue) – boki kadłuba, statecznik pionowy
3. granatowy morski matowy (Non Specular Sea Blue matt) – górna część kadłuba, krawędzie natarcia skrzydeł i stateczników.
4. granatowy morski półmatowy (Non Specular Sea Blue semigloss) – górne powierzchnie skrzydeł i stateczników.

Uwaga! Znaki rozpoznawcze (gwiazdy amerykańskie) malowano farbami półmatowymi.


1. ANA 601 - FS 37875
2. ANA 608 - FS 35164
3. ANA 607 - FS 35042
4. ANA 606 - FS 25042
ESP
Posty: 136
Rejestracja: pt sty 14 2005, 12:20
Lokalizacja: Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ESP »

a wiesz że ten schemat był wymyślony aby cały samolot widziany z każdej strony (również pod kątem z dołu/góry) miał jednolity kolor (takie złudzenie optyczne) :)
Awatar użytkownika
Gienek
Posty: 397
Rejestracja: sob mar 20 2004, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Gienek »

... kolejne doświadczenia wojenne wykazały jednak, że większość walk toczy się na niskich pułapach a zamierzony i zaplanowany efekt optyczny nie spełnia oczekiwań. Dlatego zastąpiono schemat trójbarwny malowaniem na kolor ciemnogranatowy maksymalnie błyszczący. Sprowadzono w ten sposób, kolorystycznie amerykańskie lotnictwo pokładowe do "parteru" czyli powierzchni Pacyfiku ;-)
Obrazek
ODPOWIEDZ