Obserwując cierpienia Piterskiego TU ośmielam się trochę zamącić:
Wszystkie wewnętrzne elementy samolotów japońskich zabezpieczane były półprzeźroczystym lakierem o odcieniu błękitnozielonym – to ten słynny Aotake Iro (lakier fenolowy Aotake Blue). Wierne odwzorowanie koloru jest raczej niemożliwe bowiem jego odcień zależny był od powierzchni duralu a nade wszystko od ilości warstw tegoż lakieru:
Przykład równomiernie położonego Aotake Iro:
Wnętrza kabin.
Błędem jest malowanie wnętrz kabin kolorem Aotake Iro. Pomimo istnienia tam tego lakieru wszystkie widoczne elementy (przez pilota) pokryte były lakierem mniej jaskrawym o nieokreślonej nazwie i barwie szaro-zielonej, oliwkowozielonej lub khaki. Możliwy jest kolor ochry. Często malowano w kolorze zewnętrznym kamuflażu. Z powodu braku norm kolor wnętrz kabin zależał też od producenta. Zera z Mitsubishi miały inny kolor niż Zera z Nakajima.
Jak więc pomalować wnętrze kabiny japońskiego samolotu? Któż to wie
Podane za:
Ian Baker – „Navy Colours”
Ian Andrews – The Asahi Journal (Japanese Information International)
Bardzo prawdopodobny kolor wnętrza A6M2 -21 ( tu wyraźnie widać również Aotake Iro):
Kolor wnętrz japońskich samolotów- Aotake Iro*
Moderatorzy: kartonwork, Aviator, Rafal N.