[zapowiedź] radziecki samolot myśliwski BI - "KŚ"

zapowiedzi nowych modeli i prezentacje juz wydanych

Moderatorzy: Tomasz D., kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Marek P.
Posty: 285
Rejestracja: ndz cze 01 2003, 11:59
Lokalizacja: Olecko

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek P. »

Bardzo mi miło, że model stał się tak "obgadany, ale chciałbym by jakiekolwiek modele były omawiane bez objawów paranoii i pseudoznastwa.
Model Berezniak(Bereźniak)-Isajew BI, bo taka jest poprawna nazwa wymieniana czasem wymienne z nazwą BI-1... czyli po prostu pierwszy samolot "spółki" A.J. Bierezniaka i A.M. Isajewa. Był to jedyny radziecki samolot rakietowy, jaki wykonał pełny program prób przed zakończeniem drugiej wojny światowej. Jego początki sięgają 1940 roku, gdy stwierdzono konieczność posiadania samolotu, który wspomógłby artylerię przeciwlotniczą. Jako niezbędne uznano posiadanie myśliwca rakietowego, który szybko wspiąłby się na pułap nadlatujących samolotów przeciwnika. Zdecydowano się wykorzystać istniejące już silniki D-1A konstrukcji L.S. Duszkina. Aby wykorzystać w pełni zalety silnika zdecydowano się skonstruować całkiem nowy samolot. Zadanie takie powierzono zespołowi W.F. Bołchowitina, w którym pracowali ww. Bierezniak (specjalista w dziedzinie mechanizmów) i Isajew (silniki). Na wiosnę 1941 roku rozpoczęli oni pracę nad projektem. Prace nad projektem wydłużył wybuch wojny, ale biuro konstruktorskie zwróciło się bezpośrednio do Stalina z prośbą o nieprzerywanie prac nad projektem. Po uzyskaniu zgody i przekazaniu całości projektu do biura A.I. Szachurina oraz A.S. Jakowlewa konstruktorzy dostali zgodę i 35 dni na realizację projektu. 1.09.1941 pierwszy płatowiec oddano do prób. Wobec niedopracowania silników oblotu samolotu 10.09.1941 dokonano na holu za bombowcem Pe-2. Na wysokości 3000 m samolot wyczepiono i pilot wylądował lotem szybowcowym. Po wykonaniu 14 lotów dalsze próby przerwano wskutek zagrożenia ze strony zbliżającego się frontu. 16.10.1941 biuro konstrukcyjne oraz prototyp ewakuowano w okolice Swierdłowska. Problemy z silnikami i pilotami doświadczalnymi spowodowały, że pierwsze próby z silnikami odbyły się w kwietniu 1942. 15.05.1942 po 55 metrowym rozbiegu samolot wzbił się w powietrze. W tym czasie zdecydowano się na budowę dalszych prototypów. Wg różnych źródeł zbudowano siedem samolotów z silnikami i 4 bez lub tylko 8 z silnikami. Choć są źródła podające i 9 egzemplarzy. Pomimo niezmiernie skomplikowanej i niebezpiecznej obsługi planowano rozpoczęcie produkcji seryjnej (przygotowania do wyprodukowania serii 50 sztuka lub 30-40 samolotów w zależności od źródła) pod oznaczeniem BI-WS, lecz katastrofa podczas prób 27.03.1043, w której zginął pilot doświadczalny Bachcziwandżi, spowodowała zaniechanie prac nad konstrukcją. W latach 1943-1944 istniejace prototypy i elementy samolotów z rozpoczętej produkcji seryjnej wykorzystano do badań nad eksperymentalnymi napędami. Między innymi z silnikami na końcówkach skrzydeł. Do dzisiejszych czasów nie ocalał ANI JEDEN BI. W Muzeum Monino pod Moskwą znajduje się replika w skali 1:1 tego samolotu w dość fantazyjnym malowaniu.
Z ciekawszych linków dotyczących historii tego samolotu polecam:
http://www.airwar.ru/enc/fww2/bi1.html
http://www.testpilot.ru/russia/bolthovitin/bi/bi1.htm
jest tu wymienione wiele źródeł bibliograficznych, na których oparte są teksty obu linków. O ile wiem strony te są przygotowane dość profesjonalnie, ale nikt nie opiera się tam na „История русской авиации”... filmie (sic!). Ale pewnie Oni wiedzą mniej od innych :)
Do przygotowania modelu wzorowałem się na prototypie 2 (stąd oznacznie "2" lub nawet nazwa BI-2), który był także testerem dla specjalnych nart (pewnie znajdą się one również w modelu jako wyposażenie dodatkowe):


Malowanie opiera się w układzie dwóch z trzech typów malowań samolotów mysliwskich opisanych w "Schiemy maskirujuszczej okraski samolotow"- instrukcji opracowanej na podstawie rozkazu NKAP (Narodnyj Komissariat Awiacionnoj Promyszlennosti) i WWS (Wojenno-Wozdusznyje Siły) nr 389/0133 z dnia 3 lipca 1943 roku o zmianie sposobów malowania samolotów wojskowych, która systematyzowała dotyczasowe typy malowań już występujących na froncie. Zgodnie z większą ilością dostępnych ilustracji był to schemat oparty o barwy: brązowy/zielony choć nie jest wykluczone, że samoloty te latające w 1943 roku miały już schemat zielony/czarny. Ja jednak oparłem się na tym co jest dostępne na załączonych ilustracjach do wielu linków i jest to schemat zielono-brązowy.
Ostatnio zmieniony pn paź 10 2005, 8:58 przez Marek P., łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Marek P.
Posty: 285
Rejestracja: ndz cze 01 2003, 11:59
Lokalizacja: Olecko

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek P. »

Sam model jest diabelnie mały i ma bardzo drobne części. Będzie mógł wkurzać "grubopalcych", ale efekt na pewno będzie dobry.
Awatar użytkownika
cygielski
Posty: 212
Rejestracja: czw sty 29 2004, 16:39
Lokalizacja: Czikago

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: cygielski »

Ciekaw jestem ile teraz pokaże się modeli w brązowo-zielono-różowym kamuflarzu? :twisted:
Pozdrawiam,
Szymon
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Zatem oto jedne z dostępnych rysunków samolotu BI (???...)...zamieszczone w czasopiśmie „MK”...
No i niestety są różnice...hm.....
Obrazek

:idea: :?: :idea: :idea: :idea:
RAV
Posty: 33
Rejestracja: pt wrz 10 2004, 23:57
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: RAV »

Czy tylko ja widzę zupełnie inny układ plam na modelu i na zdjęciu pierwowzoru?
Awatar użytkownika
Łosiu
Posty: 572
Rejestracja: ndz lut 15 2004, 16:11
Lokalizacja: Strzebielino

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łosiu »

Grzegorz - są różnie... w stosunku do zdjęcia np. (zastrzały usterzenia poziomego) - czy reszty jestes pewien że jest poprawna??
Awatar użytkownika
Marek P.
Posty: 285
Rejestracja: ndz cze 01 2003, 11:59
Lokalizacja: Olecko

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek P. »

Rysunek zaprezentowany wyżej jest stary i błędny. Zamieszczony jest jest w "Modelist-Konstruktor" z maja 1972 roku. Zawiera wiele niezgodności z ze zdjęciami i jest tylko syntetycznym przedstawieniem samolotu Bierezniak-Isajew BI (wymiennie z BI-1) (to jest nazwa tego samolotu i proszę przestać robic cyrki dotyczące nazwy, chyba, że jest się autorem kilku pozycji z bibliografi umieszczonej na linkach stron). O wilele lepiej prezentują się rysunki z "AirMagazine" (Francja)i i "Krilja Rodiny" (Rosja) opublikowane w ostatnich latach i lepiej oddające podobieństwo do pierwowzoru. Jednocześnie proszę nie robić tu aluzji o umieszczenie tu rysunków. Wystarczy skorzystać z jednej ze stron, które podalem wyżej i są doskonałe rysunki z "KR". Na inernecie jest także szereg doskonałej jakiści zdjęć przedstawiających ten samolot.
RAW: jak ty widzisz inny rozkład plam?
Obrazek
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Rav... Łosiu... I czytający i oglądający ten wątek... Rózne są także przekroje poprzeczne kadłuba.... inne rysunki dzisiaj powstawiam, to może wspólnie wybierzemy ten najbardziej podobny...hm...Ale tutaj jest prośba do autora tego modelu...być może prościej będzie zamieścić rysunek źródłowy dla tego samolotu wtedy będzie najłatwiej określić podobieństwa i różnice tej konstrukcji....

Z racji zainteresowań chciałbym również zapytać na jakiej podstawie podważa autor dokumentację z renomowanego, z długoletnią tradycją czasopisma dla modelarzy... Poddaje on w wątpliwość rzetelność inżyniera który opracował rysunki samolotu BI-1, to stawia w złym świetle to czasopismo (Modelist Konstruktor...) i budzi w modelarzach wiele wątpliwości co do wiarygodności innych dokumentacji jednostek publikowanych przez te wydawnictwo......
Staramy się dowiedzieć jak najwięcej o wiarygodności tego samolotu...
Awatar użytkownika
Marek P.
Posty: 285
Rejestracja: ndz cze 01 2003, 11:59
Lokalizacja: Olecko

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek P. »

Wiarygodność rysunków MK z 1972 roku jest ZEROWA! Jedyne co się zgada to nazwa i sylwetka samolotu. Piszę to z zupełną świadomością i po analizie dostępnych zdjęć i rysunków podczas pracy nad modelem. Jest to moje stwierdzenie z porównania tej dokumentacji z tego konkretnego planu z MK 5/1972 ze zdjeciami i rysunkami z inych publikacji. I nie piszę o innych planach z MK, choć wiele jest tam błędnych i złych. Nazwa była podawana wcześniej (na samym poczatku) więc proszę o nie tworzenie atmosfery jakiejś niewiedzy i jakiejś zmowy. Jeśli o modelu może się ktoś wypowiadać to jedynie Hartmann. Jak widać miał go w rękach i napiaał co zrobił, jaki papier użył - to już powinno być wskazówką dla modelarzy.
Obrazek
Awatar użytkownika
Łosiu
Posty: 572
Rejestracja: ndz lut 15 2004, 16:11
Lokalizacja: Strzebielino

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łosiu »

Grzegorz - Twój argument nie ma zupełnie sensu - opracowywał go ktoś na podstawie dostepnych mu źródeł. Nie sadzisz że wiedza rośnie z czasem?? Zopacz jak ewoluowały rysunki np Jastrzebia - odmówisz np Cynkowi kompetencji bo jego nie były dokładnie takie jak na zdjęciach??
Nie oszukujmy się - dostępność źródeł w latach 60/70 nt samolotów ZSRR nie była chyba wysoka - szczególnie tych doświadczalnych...
ODPOWIEDZ