Model Berezniak(Bereźniak)-Isajew BI, bo taka jest poprawna nazwa wymieniana czasem wymienne z nazwą BI-1... czyli po prostu pierwszy samolot "spółki" A.J. Bierezniaka i A.M. Isajewa. Był to jedyny radziecki samolot rakietowy, jaki wykonał pełny program prób przed zakończeniem drugiej wojny światowej. Jego początki sięgają 1940 roku, gdy stwierdzono konieczność posiadania samolotu, który wspomógłby artylerię przeciwlotniczą. Jako niezbędne uznano posiadanie myśliwca rakietowego, który szybko wspiąłby się na pułap nadlatujących samolotów przeciwnika. Zdecydowano się wykorzystać istniejące już silniki D-1A konstrukcji L.S. Duszkina. Aby wykorzystać w pełni zalety silnika zdecydowano się skonstruować całkiem nowy samolot. Zadanie takie powierzono zespołowi W.F. Bołchowitina, w którym pracowali ww. Bierezniak (specjalista w dziedzinie mechanizmów) i Isajew (silniki). Na wiosnę 1941 roku rozpoczęli oni pracę nad projektem. Prace nad projektem wydłużył wybuch wojny, ale biuro konstruktorskie zwróciło się bezpośrednio do Stalina z prośbą o nieprzerywanie prac nad projektem. Po uzyskaniu zgody i przekazaniu całości projektu do biura A.I. Szachurina oraz A.S. Jakowlewa konstruktorzy dostali zgodę i 35 dni na realizację projektu. 1.09.1941 pierwszy płatowiec oddano do prób. Wobec niedopracowania silników oblotu samolotu 10.09.1941 dokonano na holu za bombowcem Pe-2. Na wysokości 3000 m samolot wyczepiono i pilot wylądował lotem szybowcowym. Po wykonaniu 14 lotów dalsze próby przerwano wskutek zagrożenia ze strony zbliżającego się frontu. 16.10.1941 biuro konstrukcyjne oraz prototyp ewakuowano w okolice Swierdłowska. Problemy z silnikami i pilotami doświadczalnymi spowodowały, że pierwsze próby z silnikami odbyły się w kwietniu 1942. 15.05.1942 po 55 metrowym rozbiegu samolot wzbił się w powietrze. W tym czasie zdecydowano się na budowę dalszych prototypów. Wg różnych źródeł zbudowano siedem samolotów z silnikami i 4 bez lub tylko 8 z silnikami. Choć są źródła podające i 9 egzemplarzy. Pomimo niezmiernie skomplikowanej i niebezpiecznej obsługi planowano rozpoczęcie produkcji seryjnej (przygotowania do wyprodukowania serii 50 sztuka lub 30-40 samolotów w zależności od źródła) pod oznaczeniem BI-WS, lecz katastrofa podczas prób 27.03.1043, w której zginął pilot doświadczalny Bachcziwandżi, spowodowała zaniechanie prac nad konstrukcją. W latach 1943-1944 istniejace prototypy i elementy samolotów z rozpoczętej produkcji seryjnej wykorzystano do badań nad eksperymentalnymi napędami. Między innymi z silnikami na końcówkach skrzydeł. Do dzisiejszych czasów nie ocalał ANI JEDEN BI. W Muzeum Monino pod Moskwą znajduje się replika w skali 1:1 tego samolotu w dość fantazyjnym malowaniu.
Z ciekawszych linków dotyczących historii tego samolotu polecam:
http://www.airwar.ru/enc/fww2/bi1.html
http://www.testpilot.ru/russia/bolthovitin/bi/bi1.htm
jest tu wymienione wiele źródeł bibliograficznych, na których oparte są teksty obu linków. O ile wiem strony te są przygotowane dość profesjonalnie, ale nikt nie opiera się tam na „История русской авиации”... filmie (sic!). Ale pewnie Oni wiedzą mniej od innych
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Do przygotowania modelu wzorowałem się na prototypie 2 (stąd oznacznie "2" lub nawet nazwa BI-2), który był także testerem dla specjalnych nart (pewnie znajdą się one również w modelu jako wyposażenie dodatkowe):
Malowanie opiera się w układzie dwóch z trzech typów malowań samolotów mysliwskich opisanych w "Schiemy maskirujuszczej okraski samolotow"- instrukcji opracowanej na podstawie rozkazu NKAP (Narodnyj Komissariat Awiacionnoj Promyszlennosti) i WWS (Wojenno-Wozdusznyje Siły) nr 389/0133 z dnia 3 lipca 1943 roku o zmianie sposobów malowania samolotów wojskowych, która systematyzowała dotyczasowe typy malowań już występujących na froncie. Zgodnie z większą ilością dostępnych ilustracji był to schemat oparty o barwy: brązowy/zielony choć nie jest wykluczone, że samoloty te latające w 1943 roku miały już schemat zielony/czarny. Ja jednak oparłem się na tym co jest dostępne na załączonych ilustracjach do wielu linków i jest to schemat zielono-brązowy.