Kolej - co i jak?

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
szelmek
Posty: 267
Rejestracja: czw sie 14 2003, 22:31
Lokalizacja: Pruszków
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: szelmek »

Najmłodsze są chyba chińskie, ZTCP parenaście lat temu skończyli produkcję
Wszyscy chcą Twego dobra, nie daj go sobie odebrać,
Awatar użytkownika
paulusx
Posty: 21
Rejestracja: sob sty 29 2005, 13:37
Lokalizacja: Wyszków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: paulusx »

Niezła jazda - produkcja parowozów jeszcze na przełomie lat 80/90. Można coś więcej w tym temacie, może jakąś fotkę? To były konstrukcje własne czy "zapożyczone"? Swoją drogą to zastanawiałem się niedawno czy przy obecnym stanie techniki, technologii i materiałoznawstwie można by było wyprodukować całkiem sprawny parowóz tam gdzie paliwo drogie a elektryfikacja trudna lub dla celów militarnych...

Jestem kompletnym laikiem kolejowym, ale pamiętam fascynację w dzieciństwie parowozami, która to odżyła niedawno dzięki modelom Angrafu.

Paweł
cieciwa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: cieciwa »

Wydaje mi się, że całkowita sprawność parowozu nigdy nie będzie za duża.
Owszem można używając najnowszej technologii zrobić lekki a wytrzymały szkielet czy kocioł - ale za lekki nie może być, bo nie miałby dużego uciągu - ślizgałby się.
Ale nie jesteś w stanie znacząco zmienić wydajności przemiany energii - czyli poprawić sprawności przekazywania energii.

To takie moje szybkie przemyślenia - sądzę, że Kierownik będzie w stanie uściślić to co napisałem.
uboottd
Posty: 267
Rejestracja: pn lut 16 2004, 0:57
x 3

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: uboottd »

O ile gdzieś mnie pamięć nie pokićkała to w 1997r. zbudowano mocno podrasowany BR52 specjalnie do obsługi Orient Expresu - z tego co pamiętam to miał od podstaw przeliczony układ napędowy i zdaje się całkiem rozbudowaną elektronikę pokładową. Zdaje się nawet ktoś twierdził, że dzięki komputerowemu nadzoru nad procesem spalania sprawność podskoczyła na tyle, że lokomotywa stała się konkurencyjna dla przeciętnego diesla.
http://www.skyrocket.de/locomotive/steam_exots.htm
Nie moge znależć lepszego info (było też o tym w ktorymś Świecie Kolei), a niestety fotki w środku nie działaja

Update:
Wygląda że parowozy są dalej produkowane:
http://www.internationalsteam.co.uk/tra ... modern.htm
szelmek
Posty: 267
Rejestracja: czw sie 14 2003, 22:31
Lokalizacja: Pruszków
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: szelmek »

Chwilę pogrzebałem w smietniku pamięci i przypomniała mi się nazwa typu QJ potem lekkie googlanie i coś takiego
http://www.railography.co.uk/info/cn_st ... les/qj.htm

Jak widać zakończenie produkcji w 1988
Pociągi w ruchu planowym są ciągnięte do tej pory przez te parowozy.

teraz wiesz o co googlać :-)
Wszyscy chcą Twego dobra, nie daj go sobie odebrać,
Awatar użytkownika
Pulemiot
Posty: 55
Rejestracja: pt sie 19 2005, 13:11
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pulemiot »

Są tacy, którzy nadal chcą budować lokomotywy (polecam wszelkie podstrony, m.in. o zaawansowanej technologicznie przebudowie Kriegsloka.

http://www.5at.co.uk/

P.
powrót do źródeł
Awatar użytkownika
Pulemiot
Posty: 55
Rejestracja: pt sie 19 2005, 13:11
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pulemiot »

uboottd pisze:O ile gdzieś mnie pamięć nie pokićkała to w 1997r. zbudowano mocno podrasowany BR52 specjalnie do obsługi Orient Expresu - z tego co pamiętam to miał od podstaw przeliczony układ napędowy i zdaje się całkiem rozbudowaną elektronikę pokładową. Zdaje się nawet ktoś twierdził, że dzięki komputerowemu nadzoru nad procesem spalania sprawność podskoczyła na tyle, że lokomotywa stała się konkurencyjna dla przeciętnego diesla.
może o to chodziło:
http://www.5at.co.uk/52-8055.html
powrót do źródeł
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Linka do wytwórcy tego "nowoczesnego" parowozu podałem na tej stronie wątku.
Parowozy w Szwajcarii są ciągle produkowane!
Chińczycy kilka lat temu wyprodukowali kilka dużych "Mikado" dla New York Central. Niestety - jeden zatonął wraz ze statkiem. Wówczas NYC zleciło remont jednego "antyka", który dołączył do tych nowych - razem hulają ku uciesze turystów. Dodam, że Chińska oferta była niezwykle atrakcyjna finansowo...
Awatar użytkownika
paulusx
Posty: 21
Rejestracja: sob sty 29 2005, 13:37
Lokalizacja: Wyszków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: paulusx »

Dzięki za linki, tyle wiedzy, że będę musiał wziąć nadgodziny (net mam tylko w pracy). ;-)
Fajne są te maszynki QJ, takie mocno amerykańskie, bałem się że współczesny parowóz będzie obły i "nieparowozowy" a tu takie ładne coś. :)
Kierowniku, oczywiście, pamiętam tę część wątku, ale chodziło mi nie tyle o remont czy renowację, co najczęściej jest jednorazowym "wybrykiem", tylko czy jeszcze ktoś wierzy w sens "zabawy z parą" i inwestuje w to pieniądze i czas.
Pozdrawiam, Paweł
pyro4u

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pyro4u »

Witam.
Mam mały problem:

Jaki to jest typ wózka pokazany na fotce poniżej

Obrazek

Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ