najpiekniejszy żaglowiec świata

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderator: kartonwork

Awatar użytkownika
Jeta
Posty: 980
Rejestracja: ndz mar 02 2003, 13:12
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Jeta »

Kadłub okrętu jest konstrukcją przestrzenną, żeby nie powiedzieć belką, która cały czas pracuje na zginanie i skręcanie. Tylko w czasie budowy na pochylni stępka jest linią prostą. Potem w czasie eksploatacji już nigdy nią nie jest. Ugięcia zależą od stanu zapasów i załadowania, że o stanie morza nie wspomnę. Każde dokowanie jest nie lada sprawdzianem dla kadłuba. Jeżeli wykazuje on oznaki zmęczenia to mogą wystąpić pęknięcia nawet przy idealnym ustawieniu kilbloków. Ryzyko zdecydowanie rośnie w przypadku okretów muzeum. Z reguły stoją one w basenach portowych i ich kadłuby nie pracują tak jak na morzu ale układają się do jakiejś optymalnej dla siebie pozycji. Zmiana tego ułożenia w doku, sprowadzenie linii stępki do prostej, oraz wiek kadłuba niosą ze sobą zawsze niebezpieczeństwo takich pęknięć. Bardzo istotnym czynnikiem jest równiez oddziaływanie słońca na kadłub stojący w suchym doku. Odkształcenia kadłuba od operacji słonecznej bywają bardzo duże. Nie są groźne na wodzie gdzie kadłub swobodnie może się odkształcać, natomiast skutkują pęknięciami na suchym doku gdzie ich zakres jest przez taki dok istotnie ograniczany. Dlatego do remontów statki i okręty dokuje się na dokach pływających, które z założenia posiadają pewną elastyczność tak by mogły się układać zgodnie z dokowanym kadłubem zmniejszając prawdopodobieństwo pęknięć do minimum.
Marek T
Posty: 84
Rejestracja: czw sty 08 2004, 0:53
Lokalizacja: Gdynia

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek T »

Jest też taka teoria, że odkształcenia kadłuba wynikające z różnicy temperatur dzień/noc na kadłubie stojącym w suchym doku bedą powodowały szybkie pękanie powłoki malarskiej, a w pęknięcia woda będzie wnikała na zasadzie kapilary. Wówczas korozja będzie następowała o wiele szybciej, aniżeli na statku stojącym na wodzie, gdzie temperatura jest moderowana przez wodę.
Machu

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Machu »

Przepraszam za "odkopanie" tematu, ale zainteresował mnie ten żaglowiec, ale nie mogę znależć owego tematu, w którym już się pojawił.............jest to jeszcze na forum??
Jeta pisze: Obrazek
Wacek
Posty: 69
Rejestracja: pn cze 21 2004, 21:03
Lokalizacja: Skoczów

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Wacek »

Wygląda na Royal Clipper ( albo jakoś tak)
A jego kadłub to jest nasz niedoszły Gwarek
Machu

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Machu »

Tak, to jest "Royal Clipper"- obecnie największy żaglowiec na świecie. Na polskich stronach jest naprawdę dużo materiałów o nim, więc zamiast za "Great Britain" zabieram się za model tego oto statku...........muszę znaleźć tylko odpowiednio dużą butelkę..............
Awatar użytkownika
Tomasz D.
Admin
Posty: 2430
Rejestracja: wt lip 01 2003, 9:56
Lokalizacja: Nowogard
x 143

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tomasz D. »

Właśnie przed chwilką na TVN Turbo leciał godzinny program o tym statku.
ODPOWIEDZ