Koła z kartonu- jak formować opony?*

krótko mówiąc po polsku: Tutorial

Moderatorzy: kartonwork, Rafal N.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 390
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 25

Koła z kartonu- jak formować opony?*

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Przy budowie pojazdów kołowych mamy często do czynienia z koniecznością uformowania bocznej powierzchni opony z paska kartonu o kształcie niedomkniętego okręgu, przez środek którego biegnie linia. Wzdłuż tej linii należy pasek zgiąć, by uzyskać element o przekroju litery V. Wszystko byłobu oczywiście proste, gdyby linia zgiecia była prostą, ale ona biegnie po okręgu. Próba formowania w moim przypadku kończy się strasznym zmęczeniem materiału (załamania - również nerwowe... :devil1: , zagniecenia itp.). Jak sobie z tym radzicie?

Pozdrawiam,
ZbyszekS
Awatar użytkownika
Kinio
Posty: 123
Rejestracja: śr mar 26 2003, 0:31
Lokalizacja: Szczecinek/Poznań

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kinio »

Przejedź po tej lini np. wypisanym długopisem. Po zagięciu wzdłuż tej lini to koło samo powinno się domknąć.
paperman
Posty: 283
Rejestracja: wt cze 15 2004, 14:21
Lokalizacja: Poznań

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: paperman »

Żzeby uzyskać jak najbardziej realistyczne koło, boczną część opony po uformowaniu trzeba od spodu zalać lżelowym cyjanoakrylem i wyszlifować wierzch. Potem trzeba sklejić obydwie ( węwnętrzna-od felgi i zewnętrzna- od opony) owalne części (NA OBCĄ SKLEJKĘ) i wzmocnić cyjanoakrylem jeśli koło jest beż wręg a ma sie kręcić . Miejsce styku bocznych cześci z częścią toczną również trzeba zalać cyjanoakrylem w żelu i wyszlifować. Oponę trzeba skleić i nakleić bieżnik zależny od typu pojazdu(terenowy , osobowy) i wykonać felgę.
Na warsztacieCrown Vic '78-'88 i
Fiat 1800 z MM
W avatarku Warszawa 224
Sławomir Bloch

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sławomir Bloch »

Zbyszku-ja również miałem z tym początkowo kłopoty podobne jak Ty, zaginając wzdłuż tej środkowej linii. Od dłuższego czasu robię to w ten sposób, że rozcinam wzdłuż tej linii i po sklejeniu tych dwóch pierścieni o przeciwnym skosie sklejam je ponownie wzdłuż tej linii bowiem nigdy nawet przy idealnum nacięciu nie zrobi się to dokładnie(prawa geometrii). Po sklejeniu z tą wypukłością boczną na linii rozcięcia jeszcze na wszelki wypadek podklejam te powierzchnie aby mieć zapas do szlifowania na półokrągło. Po sklejeniu koła w całość dopiero naklejam bieżnik(prosty lub jodełkowy w zależności od typu ogumienia) i końcówki bieżnika schodzące na powierzchnie boczne opony po nasączeniu lakierem nitro szlifuję aby powierzchnia boczna opony łagodnie i bez uskoku przechodziła w profil bieżnika. Mam nadzieję, że nie wytłumaczyłem Ci tego zbyt zawile.
Awatar użytkownika
Kinio
Posty: 123
Rejestracja: śr mar 26 2003, 0:31
Lokalizacja: Szczecinek/Poznań

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kinio »

Prawa geometrii nie zaprzeczają wykonaniu takiego zagięcia. :) W pierwszym pojeździe też je rozcinałem, ale zobaczyłem, że bez rozcięcia jest łatwiej.
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3195
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 97

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

Ja formuję w palcach i nie wygląda to źle a na pewno lepiej niż opona w aucie mojej żony na której przejechała po złapaniu gumy kilka kilometrów (coś jej tam szumiało, jacyś ludzie machali rencami ale nie załapała o co chodzi). Wszystko sklejam na styk, jak krawędzie wyjdą nie najlepiej to szlifuję drobnym papierem ściernym i retuszuję kredką akwarelową nakładaną przy pomocy patyczka do retuszowania powiek używanego przez tzw płeć piękną. Mój dorobek w tym temacie to dopiero 3 kółka do ZISa. Pozostałe 3 czekają nie wspominając o tych z Ba-64. Następny pojazd będzie chyba plastikowy.
Ostatnio zmieniony wt paź 12 2004, 20:30 przez Tempest, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 390
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Panowie, dziękuję za podpowiedzi. Rozcinanie - metoda warta próby. Paperman - to też ciekawe podejście, jednak zakłada, że koło będzie malowane. Co jednak, jeśli zależy nam na wykonaniu kólka w standardzie?

Generalnie jednak wygląda na to, że można to zrobić ładnie i bez specjalnych technik, tylko się trzeba trochę przyłożyć ;-) Cóż, to też jest cenny wniosek.

Wokram, a Ty to mnie chyba chcesz już całkiem zdołować... :placz:

Pozdrawiam,
ZbyszekS
Awatar użytkownika
wokram
Posty: 137
Rejestracja: czw paź 23 2003, 23:08
Lokalizacja: z huty, tej nowej

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wokram »

eee, tam, dlaczego zdołować, na zdjęciu wyglądają lepiej niż w rzeczywistości, pozatym jak na razie nie udało mi się wykombinować jak zrobić bieżnik, żeby uzyskać w miarę rzeczywisty wygląd,
oponki były robione od postaw w 90% jest to papier, z wierzchu to rodzaj laminatu - 6 naprzemiennych warst czarnej Paktry i superglue przy czym pierwsza jest warstwa farby, po wyschnięciu szlifowane papierem od 600 do 1200, na koniec przeczyszczone pastą do zębów
na obrazku poniżej, króciutkie how-to
Sławomir Bloch

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sławomir Bloch »

Ja już trochę tych kół skleiłem w wozach pancernych(Ferret Mk 2, Kubuś, WZ-28,29,34,Staghound, SKOT, DAF YP 408, Half-Track, Putiłow-Garfort, Austin-Putiłow, Sdkfz 251/9, Sdkfz 222 i ostatnio BA-64jeszcze bez oznaczeń taktycznych.
Załączam parę zdjęć
Sławomir Bloch

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sławomir Bloch »

Ja już trochę tych kół skleiłem w wozach pancernych(Ferret Mk 2, Kubuś, WZ-28,29,34,Staghound, SKOT, DAF YP 408, Half-Track, Putiłow-Garfort, Austin-Putiłow, Sdkfz 251/9, Sdkfz 222 i ostatnio BA-64jeszcze bez oznaczeń taktycznych.
Załączam parę zdjęć
ODPOWIEDZ