Junkers F-13 został oblatany w 1919 roku i był pierwszą całkowicie metalową konstrukcją, pokrytą duraluminiową blachą falistą. Był to pierwszy samolot pasażerski w którym pasażerowie podróżowali w zamkniętej, ogrzewanej i wentylowanej kabinie, przypięci do foteli pasami. Po raz pierwszy na świecie zastosowano w tym samolocie podwójny układ sterownic umożliwiający pilotowanie „na zmianę” oraz szkolenie. Samolot posiadał tylko podstawowe wyposażenie nawigacyjne składające się z busoli, prędkościomierza, obrotomierza i wskaźnika ciśnienia oleju, nie miał również oświetlenia, świateł pozycyjnych oraz radia, mimo to posiadał opinię „niezniszczalnego”. Junkers F-13 używany był w 30 krajach przez 70 towarzystw lotniczych. Do zakończenia produkcji w 1933r wykonano 322 egzemplarze tego samolotu.
Gdy w roku 1929 powstał „LOT“ (nazywany początkowo „Linja Lotnicza LOT“ – nazwa Polskie Linie Lotnicze LOT została wprowadzona nieco później), przejął on personel do tej pory istniejących i działających w Polsce firm przewozowych wraz z ich sprzętem, między innymi 15 Junkersów F-13 i 6 Fokkerów F-VIIA/1M. Junkersy latały w LOT´cie do roku 1936, kiedy to za 9 wysłużonych F-13 otrzymano jeden samolot Ju-52/3m (Tante Ju – ciotka Ju)
Źródło; Autor modelu i książka „Współczesne samoloty pasażerskie“ Bartosza Głowackiego i Grzegorza Sobczaka, wydawnictwa Lampart, 2002.
Wycinankę dostałem w formie pliku PDF, żeby oddać efekt blach aluminiowych wydrukowałem większość części „metalowych“ na papierze srebrnym 300 g/m².
Częś 1 – podstawowa część kadłuba; okienka podklejone przeźroczystą folią, wyciąłem też otwór na lewe drzwi, prawe pozostaną w pozycji zamkniętej. Nareszcie będzie widać wyposażenie wewnętrzne!
Folię przykleiłem taśmą klejącą dwustronnie – „normalną“ taśmą, jakiej używa się np. do podklejania wykładzin dywanowych.
![Obrazek](https://s6.postimg.cc/nrwjg3oqp/Bild_1.jpg)
Skrzynka kabiny pasażerów przewidziana jest jako jedna część. Ja podzieliłem ją na trzy części (zdj. 3) – inaczej ja nie byłbym w stanie (za ciasno!) wkleić tego tak w wewnętrzną część kadłuba, żeby nie pobrudzić klejem oszklenia.
![Obrazek](https://s6.postimg.cc/rbih5wz69/Bild_2.jpg)
Zmieniłem kolejność budowy – już teraz wkleiłem wręgi 8 i 9 – dla mnie jest tak wygodniej.
![Obrazek](https://s6.postimg.cc/gooo0hyqp/Bild_3.jpg)
Kabina pasażerska gotowa, kadłub zamknięty...
![Obrazek](https://s6.postimg.cc/sqk1unfox/Bild_4.jpg)
...teraz wyposażenie wnętrza.