Bf-109F-2 Military Model 1/2010

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1263
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 40

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

To o czym mówimy to trim tab, czyli służyło trymerowaniu, tzn. zmianie neutralnego położenia powierzchni sterowej, co by samolot prosto leciał.
Wyginało to się na ziemi, chyba na doświadczenie mechaników i tak już zostawało, póki nie zmieniono konfiguracji płatowca.
Klapka z popychaczem to balance tab, służy do tego samego, ustawiana z kokpitu. Drugim jej zadaniem, a może ważniejszym, to zmniejszenie obciążenia układu sterowania, głównie kolesia na drugim końcu. Co by mu łatwiej się drągiem machało.
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
rowin
Posty: 624
Rejestracja: wt kwie 13 2004, 16:33
Lokalizacja: Lublin/Waw
x 85

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rowin »

Wiem co to trymer, jednak nie wiedziałem, że były takie, które ustawiało się na ziemi i pilot latał z tak odgiętym. Te ustawiane kołem trymeru z kabiny miały chyba większy sens, w końcu to pilot wiedział lepiej niż mechanik czy musi poziomować lot czy nie.

Dobra koniec dyskusji, klej dalej bo jestem ciekawy efektu :)
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1263
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 40

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

Maski silnika i chłodnica oleju. Miałem jeszcze przed tymi fotkami zrobić wlot powietrza, ale za długo się zeszło z chłodnicą.
Co tu pisać, wszystko doskonale spasowane, banan na twarzy podczas sklejania.
Jedynie musiałem przerobić mocowania luf karabinów. Poszły niżej o jakieś 0,5mm i w stronę osi kadłuba też o tyle. Dodatkowo powiększyłem u góry otwory na lufy, też o koło 0,5mm.
Lufy toczone od wydawcy.
Nad chłodnicą siedziałem kilka godzin, ale to raczej ze względu na jej dopieszczanie, a nie problemy.
Chwile spędziłem na składzie odpadów toksycznych szukając siatki na przód samej chłodnicy. Skończyło się na zostawieniu, jak jest, jedynie uplastycznieniu jej przez dodanie pasków, tam gdzie były narysowane.
Nie wjeżdżałem tam aparatem, bo raz to ciężko by było, a dwa i tak za wiele nie widać.
Generalnie to lepiej zostawić oryginalny element, niż na siłę wklejać siatkę, która się nijak ma do rzeczywistości.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony wt sty 15 2013, 3:28 przez Sicore, łącznie zmieniany 1 raz.
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1263
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 40

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

Wlot powietrza. Prosty element na szybko, niecałe trzy godziny :haha:
Nie udało mi się do końca uzyskać kształtu, jaki miał oryginał. Powinien być pękaty. Dodatkowo niepotrzebnie grafik porobił brudzenie między elementami.
Nie chciałem tego głęboko przerabiać i malować, więc wyszło tak, na ile standard pozwalał.
W modelu przewidziano jakąś dziwną ściankę we wlocie. Oryginalnie to były dwie wytłoczki, zespawane se sobą, będące w sumie owiewką właściwego wlotu. Czyli rury (kolanko) idącej od wlotu do sprężarki. I tę rurę trzeba było dorobić, co by w środku wyglądało to jak należy. Łopatek sprężarki i siatki przed nią nie robiłem...

Widzę, że jeszcze muszę oszlifować CA po montażu wlotu, zdjęcia świeżo po instalacji.

Obrazek

Obrazek

I na koniec kiepska fotka wnętrza wlotu, nie mam tu jak zrobić lepszej.

Obrazek
Ostatnio zmieniony wt sty 15 2013, 3:29 przez Sicore, łącznie zmieniany 1 raz.
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1263
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 40

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

Rury wydechowe. Najgorszy element do tej pory. Nie bardzo mogłem zrozumieć, jak projektant sobie wymyślił połączenie dwóch elementów wydechu. Przydał by się jakiś osobny rzut, a jeszcze lepiej szablon, jaki kształt mają one mieć w miejscu łączenia. Wyszło jak wyszło, każdy trochę inny...
Całość lekko koślawa, dobrze, że częściowo zasłonięte.
Z tymi osłonami też miałem małą zagadkę. Wydawało by się, że lewa górna powinna być szersza i zagięta, zasłaniająca jakieś 1/3 boku wydechów. Widać to choćby na okładce. Model z którego ten się wywodzi, czyli F-4 tak ma. Na renderach górne osłony są takie same po obydwu stronach, czyli nie ma mowy o przypadkowym błędzie. A skoro to model z AH, znaczy się, że tak ma być i nie trzeba przerabiać.

Obrazek

Obrazek

Takie powiększenie jest bezlitosne, ale co tam, nie będę ukrywał partaniny.
Ostatnio zmieniony wt sty 15 2013, 3:29 przez Sicore, łącznie zmieniany 1 raz.
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Awatar użytkownika
nebucadneccar
Posty: 74
Rejestracja: ndz lip 24 2011, 18:12
Lokalizacja: Kołobrzeg

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: nebucadneccar »

Chciałbym tak partaczyć :!: :razz:

Świetnie to wygląda :shock:
rowin
Posty: 624
Rejestracja: wt kwie 13 2004, 16:33
Lokalizacja: Lublin/Waw
x 85

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rowin »

Na podstawie klejenia F-4 uważam, że te kolektory to najtrudniejszy element całego modelu. Nie tak w sklejeniu, jak w rozwikłaniu zagadki, jak w ogóle się za nie zabrać. Ja musiałem zrobić dodruk, bo nijak mi nie pasowały. Ale któregoś wieczoru udało się wreszcie. Uważam, że instrukcja, średnio pokazuje jak to należy skleić. Nie mniej u Ciebie wyszło git! Co do osłony to szukałem trochę w innych książkach i tak naprawdę były dwa rodzaje, zachodzące na kolektory i nie. Na zdjęciu, które wysłałem stronę wcześniej widać ten element, ale nie da się rozwikłać jak powinno być. Lepszego zdjęcia nie znalazłem. Wydawca pewnie je miał i zrobił tak jak powinno być. Ogólnie to była osłona przed wlotem spalin z kolektorów do wlotu sprężarki. Okładka modelu to wizja artystyczna Pana Wróbla, więc myślę, że nie jest to dobry wyznacznik.
Dawaj skrzydła, świetnie idzie i tempo też niczego sobie :)
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1263
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 40

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

Okładkę podałem tylko jako przykład, jak to wygląda. Jak pisałeś, i ja w sumie też, skoro wydawca tak to zrobił, to znaczy się, że tak ma być.
Na chłopski rozum, to tę powiększoną osłonę wprowadzono później, może i w F-2, ale po wyprodukowaniu tego samolotu. Jej zadaniem było wyeliminowanie możliwości zassania spalin przez sprężarkę.

Na skrzydła to będzie trzeba do gwiazdki poczekać :haha:
Dziś w nocy jeszcze skończę śmigło i dwa tygodnie przerwy w klejeniu tego modelu.
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
cotlet
Posty: 68
Rejestracja: pt mar 11 2011, 16:14
Lokalizacja: Brooklyn

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: cotlet »

Świetne te kolektory.
Czołem,
Tomek
Awatar użytkownika
messer
Posty: 713
Rejestracja: śr maja 28 2003, 21:35
Lokalizacja: Piaseczno
x 18

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: messer »

Sicore pisze:Rury wydechowe. Najgorszy element do tej pory. Nie bardzo mogłem zrozumieć, jak projektant sobie wymyślił połączenie dwóch elementów wydechu. Przydał by się jakiś osobny rzut, a jeszcze lepiej szablon, jaki kształt mają one mieć w miejscu łączenia.
Czyli nie tylko ja się z tym musiałem sporo męczyć w E-4 ( w końcu użyłem tych z Model Hobby od T-1), widzę też, że Piotrek miał podobnie. Zwłaszcza jak się chce je zostawić w standardzie. Ale po Twoim podrasowaniu wygląda to przyzwoicie.
ODPOWIEDZ