[relacja] B-24J Liberator + Avro Lancaster Dam Buster

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

mores
Posty: 136
Rejestracja: ndz wrz 18 2005, 17:25
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mores »

Ciąg dalszy budowy Lancastera. Wykonałem bombę skaczącą Wallis’a wraz z wyrzutnikiem Vickers 464. Przy budowie tych elementów posiłkowałem się materiałami znalezionymi w sieci oraz Planami Modelarskimi nr 49. Poniżej kilka ujęć.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Oczywiście brakuje jeszcze przekładni pasowej do napędu bomby i kilku detali.

Usterzenie ogonowe jest ukończone.
Obrazek
BALROG
Posty: 639
Rejestracja: pt lis 18 2005, 11:51
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: BALROG »

Modelik ładny
czy mechanizm przenoszenia bomby jest kompletny ??
O ile sie nie mylę brakuje koła zębatego i łańcucha ( bardzo wyraźne elementy )
służącego do nadawania obrotu bombie aby mogła sprawnie sie odbijać od tafli wody
KIBOU DAKE WA SHINJITE !!!!!!!!!!!!
Elco 80' Torpedo Boat PT-596
SCHNELLBOT S-100
mores
Posty: 136
Rejestracja: ndz wrz 18 2005, 17:25
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mores »

Balrog – oczywiście masz rację, że brakuje przekładni, o czym też wspomniałem w ostatnim poście :)
Napisałeś, że jest to przekładnia łańcuchowa. Masz jakieś źródła, które to jednoznacznie potwierdzą? Bo w monografii AJ-Press #105 „Avro Lancaster cz. 1” na stronie 50, na rysunku schematycznym owa przekładnia opisana jest jako pasowa. Natomiast na tej samej stronie w podpisie fotografii jest napisane, że jest to przekładnia łańcuchowa, czego na fotografii wyraźnie nie widać. W PM nr 49 na rysunkach widnieje przekładnia pasowa.
Cały mechanizm wygląda następująco:
Obrazek
Rysunek znaleziony w sieci. Trudno powiedzieć jaka to jest przekładnia. A może ktoś dysponuje taką informacją?

Jak Balrog wspomniał, bomba przed zrzutem była wprawiana w ruch obrotowy, żeby przeskoczyć ponad zaporami przeciwtorpedowymi. Doskonale to widać na poniższym rysunku i animacji.
Obrazek
Obrazek
BALROG
Posty: 639
Rejestracja: pt lis 18 2005, 11:51
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: BALROG »

mores pisze:
Jak Balrog wspomniał, bomba przed zrzutem była wprawiana w ruch obrotowy, żeby przeskoczyć ponad zaporami przeciwtorpedowymi.
nie tylko o przeszkody chodziło
Ruch obrotowy sprawiał że bomba przyklejała sie do sciany zapory co skutkowało lepszym efektem po wybuchu

Co do łańcucha był program na Discovery o atakach na tamy i własnie tam napęd był wyraźnie łańcuchowy
mores pisze:Balrog – oczywiście masz rację, że brakuje przekładni, o czym też wspomniałem w ostatnim poście :)
Cholera rzeczywiście! Ślepak ze mnie
A ciekawe czy wiesz jakie zadanie miały te snopy swiatła z dziobu i ogona widoczne na animacji ??
KIBOU DAKE WA SHINJITE !!!!!!!!!!!!
Elco 80' Torpedo Boat PT-596
SCHNELLBOT S-100
mores
Posty: 136
Rejestracja: ndz wrz 18 2005, 17:25
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mores »

No to teraz mam dylemat co do przekładni. Podałeś Balrog mocny argument w postaci filmu archiwalnego. Więc to chyba przesądzi na korzyść łańcucha.

Co do snpoów światła. Lancastery przystosowane do ataków na tamy miały zamontowane w spodzie kadłuba dwa reflektory, których wiązki światła spotykały się w jednym punkcie, gdy samolot znajdował się na wysokości 18 metrów nad taflą wody. Dokładnie z takiej wysokości musiała być zrzucona bomba (no i oczywiście przy odpowiedniej prędkości lotu). Na tej podstawie pilot kontrolował wysokość lotu. Taka poglądowa ilustracja:
Obrazek
BALROG
Posty: 639
Rejestracja: pt lis 18 2005, 11:51
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: BALROG »

Dokładna i wyczerpująca odpowiedź

szukam tego filmu bo kiedyś go miałem na kompie jak znajde wrzuce na serwer

tytuł jednego to "Last of the Dambusters"
ale był jeszcze jeden własnie z discovery
KIBOU DAKE WA SHINJITE !!!!!!!!!!!!
Elco 80' Torpedo Boat PT-596
SCHNELLBOT S-100
mores
Posty: 136
Rejestracja: ndz wrz 18 2005, 17:25
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mores »

Dziś prezentuję ukończony przód kadłuba Lancastera. Wykonałem wieżyczkę strzelecką oraz oszklenie przedziału bombardiera - charakterystyczną „bańkę”. Wieżyczkę wykonałem od podstaw. Trochę niekonwencjonalnie podszedłem to tematu. Najpierw zbudowałem szkielet wraz z wewnętrznymi ramami oszklenia:
Obrazek Obrazek
a następnie wstawiłem szyby i okleiłem zewnętrznymi ramkami:
Obrazek

Natomiast wspomnianą „bańkę” wytłoczyłem, ponieważ ta z zestawu ma nieodpowiedni kształt. Metoda tłoczenia opisywana na forum. Rozgrzałem arkusz folii nad palnikiem i następnie naciąganie na kopyto. Kilka zdjęć:
Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek

Balrog, dzięki za info o filmach. „Last of the Dambusters” obejrzałem na youtube podobnie jak „Dambusters Documentary”. Wyjaśnio mi się kilka kwestii.
hipek
Posty: 1
Rejestracja: pn mar 14 2011, 22:21
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: hipek »

Witam.Mysle ze jezeli jestes dalej zainteresowany zdekompletowanym Liberatorem z GPM-u to powinienem miec cos takiego. pozdrawiam Hipek
ODPOWIEDZ