Przedstawię wam teraz krótką drogę do powiększenia mojej kolekcji okrętów w skali 1:200, aktualnie składającej się z jednej fregaty ZOP-ORP Gen. K. Pułaski-jako żywo będzie to piękny sposób ukazania współczesnej wojny morskiej, ustawionej w gablocie
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Na samym początku zwrócę waszą uwagę na fakt, że plany zamieszczone w Modelarzu z roku 2000 autorstwa p.Wiśniewskiego z których pozwoliłem sobie skorzystać, są błędnie opisane, bowiem nie mają one skali 1:100 i 1:200, tylko 1:200(maszty, persykopy) i 1:400(reszta)-patrz lewy górny róg skanu.
![Obrazek](http://i7.photobucket.com/albums/y256/radiant0779/naforum0.jpg)
W tej relacji nie będę szczegółowo opisywał wykonania kolejnych komend, czy tworzenia poszczegółnych elementów-zajęło by to zbyt wiele miejsca-osoba która nie zna Rhino(lub podobnego programu) nic nie zrozumie, a ci którzy go znają, tego nie potrzebują. Polecam zaznajomienie się z tutorialami dostępnymi w sieci, jak i z manualem programu. Opanowanie Tutorial Level 1 jest w zupełności wystarczające ale i niezbędne do stworzenia takiego modelu we własnym zakresie.
Zaznaczam również, że wykorzystywanie nielegalnego oprogramowania jest jak sama nazwa wskazuje, nielegalne, toteż ci, którzy legalnego nie mają, są skazani na trial'e-lub wersje darmowe, ewentualnie na porzucenie marzeń o własnych projektach...
1. Jako pierwsze jest przeniesienie papierowego rysunku do komputera-skaner jest tu konieczny. Zalecam jednak najpierw wykonanie w Corelu linijki 100mm (widocznej na skanie),pozwoli nam to na określenie przekłamania wydruku naszej drukarki w osi x,y, a po zeskanowaniu jej razem z planami-na przekłamanie skanera w osi x,y.
2. Kolejnym krokiem jest import skanu jako tła do projektu poleceniem view/background bitmap i wyskalowanie jej. Wykonujemy to w prosty sposób: w oknie widoku Right rysujemy linię o długości odpowiadającej wymaganej długości modelu(w tym przypadku 54cm-108m w skali 1:200) i rozciągamy bitmapę tła poleceniem view/background bimap/scale tak aby rozmiar bocznej sylwetki okrętu spotkał się z długością linii. Skalowanie gotowe.
3. Następnie obrysowujemy sylwetkę kadłuba i zaznaczamy charakterystyczne punkty w których zmienia się profil kadłuba- w tych miejscach umieściłem niebieskie linie i zielone punkty pomocnicze-punkty te pozwolą nam na wykreślenie i umiejscowienie wręg. Tutaj należy wykorzystać funkcje Snap z odpowiednimi parametrami.
![Obrazek](http://i7.photobucket.com/albums/y256/radiant0779/naforum1-1.jpg)
4. wręgi o przekroju kolistym narysowałemn wykorzystując funkcję circle diameter, gdzie punktami zahaczenia były naniesione na wzdłużnicę punkty charakterystyczne-w efekcie otrzymałem wręgi o odpowiednim rozmiarze w odpowiednim miejscu (zwróćcie uwagę na okno layers po prawej stronie skrina- nota bene warstwy to niezwykle przydatne narzędzie, z którego należy korzystać!)
Gdy nie daj Boże wręgi "rozjadą" wam się w przestrzeni i nie będziecie mogli ich wycentrować, wykorzystajcie chałupniczy sposób-zazaczcie daną wręgę, i wykonajcie funkcję dimension/radial dimension. Doda to do projektu promień i środek kolistej wręgi (który należy zgrupować z wręgą)-tak przygotowane wręgi z precyzyjnie wyznaczonym środkiem, należy po kolei złapać i umiejscowić w osi poprzecznej oraz w osi wzdłużnej-tak aby ich środki się pokrywały. 100% skuteczności.
![Obrazek](http://i7.photobucket.com/albums/y256/radiant0779/naforum2-1.jpg)
5.modelowanie pozostłych elementów, takich jak stery, kiosk i dyspenser anteny holowanej wykonuje się dokładnie w ten sam sposób, czyli obrysowując rzut danej części, i tworząc jej przekroje w kolejnych punktach charakterystycznych.
![Obrazek](http://i7.photobucket.com/albums/y256/radiant0779/naforum3-1.jpg)
6. Tworzenie powierzchni rozwijalnych do druku to już łatwizna, choć czasami rhino nie daje rady. podstawowe komendy jakie wykorzystałem to surface loft, extrude i sweep 2 rail. W przypadku loft powierzchni należy zwrócić szczególną uwagę na równoległe/prostopadłe ułożenie tzw seams, czyli strzałek kierunkujących powierzchnię-pomyłka skutkuje skręceniem wzdłużnym danego segmentu kadłuba. Funkcja extrude jest prosta więc jej nie opiszę, natomiast wielce pomocna w wykonaniu przejścia kadłub kiosk(obło) okazała się funkcja sweep 2 rail. Wykonuje ona powierzchnię pomiędzy dwiema głównymi krzywymi (rail) przy zadanym przekroju (cross section curves). Pozwala to na stworzenie powierzchni wklęsłej owiniętej na danym obwodzie, w tym wypadku przedniej częsci kiosku (czy będzie ona sklejalna, tego jeszcze nie wiem
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Obrazek](http://i7.photobucket.com/albums/y256/radiant0779/naforum4.jpg)
7. Tak stworzone powierzchnie(surface, polysurface) rozwijamy poleceniem unroll developable surface. Gdy program wydali komendę unable to unroll, sugeruję sprawdzić daną powierzchnię poleceniem analyze/surface/curvature analysis. jakiekolwiek zaczerwienie zielonej powierzchni jest przyczyną tego unable... Wtedy należy taką powierzchnię przemodelować-do skutku. Czasem warto poeksperymentować z pojedyńczym elementem w osobnym projekcie, ponieważ rhino głupieje w pewnych warunkach. Mnie zdarzyło się to z modelowaniem obła kiosku-po kilkunastu próbach na osobnym modelu znalazłem przyczynę i bezbłędnie stowrzyłem powierzchnię we właściwym projekcie.
Rozwinięte powierzchnie zaznaczamy w widoku Top oraz zapisujemy w formacie *.ai poleceniem export selected. Koniecznie zaznaczyć należy opcję skali 1mm=1mm. Przygotowujemy części do druku, otwierając w Corelu(ungroup all, usuwamy zbędne linie), a potem drukujemy do pdf, tak jak w tym oto pliku (wykonanym nota bene przy pomocy świetnego progarmiku freeware pdfCreator).
http://www.fileden.com/files/2007/9/2/1 ... penser.pdf
W końcu drukujemy nasze wypociny na papierze o gramaturze 160-180 i już możemy cieszyć się pięknym modelem-niestety białym co w przypadku okrętu podwodnego to bluźnierstwo. Wobec tego należy drukować model w kolerze np rdzawym na czarnym brystolu odpowiedniej gramatury, lub malować czarnym matowym sprayem duplicolor poszczególne elemety przed sklejeniem. Szczegóły powierchni kadłuba(luki, włazy, otwory zbiorników balastowych) albo pomijamy, albo bawimy się w Rhino.
Mój sposób to wykonanie polecenia edit/split, gdzie wskazując powierzchnię danego segmentu jako obiekt do splitu i odpowiednio umieszczone na kadłubie"pudełko"(odpowiadające wymiarom włazu, luku itp) jako cutting surface otrzymamy piękny zarys wyciętego obszaru na rozwiniętej powierzchni segmentu kadłuba. Przygotowanie do tego widoczne jest na foto nr 3-w konstrukcji kiosku widoczne są "pudełka" które wytną wymagane luki na urządzenia obserwacyjne.
Zapraszam chętnych do sklejenia elementów zamieszczonych w pliku dyspenser.pdf. W pliku tym znajduje się część usterzenia pionowego z dyspenserem anteny holowanej sonaru-nie ma żadnego opisu składania ani rysunku,ale każy powinien poradzić sobie z tym elementem, oznaczenia powinny wystarczyć. Dodam, że sklejki z ząbkami należy wykonać samodzielnie poprzez odrysowanie krawędzi danej części.
![Obrazek](http://i7.photobucket.com/albums/y256/radiant0779/DSC04449.jpg)
Fakt, że powyższy segment kadłuba ma łączenie z boku a nie od spodu(Rhino tak rozwija segmenty) jest ściśle związany z łączeniem krzywych-jak z tym walczyć dowiecie się z tego forum(dzięki userowi _sea)
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,74.0.html
Ciąg dalszy nastąpi, a jeśli ktoś z was ma plany Los Angeles, Virginia, Seawolf, Trafalgar, Astute, lub jakieś SSBN(oprócz Typhoon) to podzielcie się-spróbuję zaprojektować kolejną wycinankę.