Fly Model 143 "Kruzensztern"- budowa

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Rutek63
Posty: 756
Rejestracja: pn paź 25 2004, 20:03
Lokalizacja: Scarsdale, NY
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Rutek63 »

Tak to już jest z tymi pomysłami. Natrudzi się człowiek żeby coś oryginalnego wymyśleć, a później się okazuje, że wystarczyło dobrze poszukać. :lol: Spisał by ktoś cholera ;-) te wszystkie pomysły w jednym miejscu, zaoszczędziło by się czasu na myśleniu.
Obraz jest wart tysiąca słów. Model wart jest miliona.
Awatar użytkownika
Roinok
Posty: 221
Rejestracja: pn gru 08 2003, 18:27
Lokalizacja: Nowogard

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Roinok »

Oglądając ostatnie fotki ma się wrazenie że to już koniec ze sznurkami, niestety nie.

Poniżej następna porcja bloczków i sznurków. Bloczki z brązowymi nitkami będą stropami rei żagli. Dotyczyć to będzie dolnych rei czyli: reja, marsreja dolna, marsreja górna. Na maszcie: fok, grot I i grot II.
Bloczki z zielonymi nitkami będą tworzyć talie brasów wymienionych rei.

Obrazek


Poniżej fotka przedstawiająca talie brasów foka.

Obrazek


Tutaj zaś grota I

Obrazek


Talie brasów grota II mają inne bloczki oraz inne mocowania


Obrazek

I jeszcze jedna fotka talie brasów grota II


Obrazek
www.roinok.vip.interia.pl
powrót do żagli
ketller

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ketller »

Witam serdecznie.

Model Kruzenszterna robi wielkie wrażenie - wiem coś o tym ponieważ sam taki wykonuję. Oczywiście daleko mi do poziomu prezentowanego przez wykonawcę żaglowca z tego forum. Po prostu to klasa sama w sobie.
Niemniej piszę tutaj nie po to aby chwalić (robi to przecież każdy oglądacz forum) lecz aby uzyskać pomoc w kilku sprawach, o ile będzie to możliwe.

1) Czy w tym modelu występują talie refowe?

2) Co się dzieje z fałem po przejściu przez bloczek zwrotny tzn. w którym miejscu rei jest mocowany, czy się "rozwidla", czy łączy z reją na środku? Proszę wybaczyć naiwność w pytaniu, lecz jestem laikiem. Może byłaby możliwość zamieszczenia stosownego, chociaż jednego zdjęcia.

3)Planuję na swoim okręcie zwinąć środkowe sztaksle, i w związku z tym pytanie. Co się z nimi robi? Czy mają zniknąć z pokładu w ogóle, czy też są po prostu ułożone i związane przy sztagach? A może jest jeszcze jakoś inaczej?

Z góry dziękuję i pozdrawiam.
Awatar użytkownika
-ukash-
Posty: 96
Rejestracja: czw sie 25 2005, 0:43
Lokalizacja: Pruszkow
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: -ukash- »

Z tego co mi wiadomo z doświadczenia.
Na pogorii, sztaksle się po prostu klarowało. Po spuszczeniu żagla, naciąga się róg halsowy i ładnie składa w harmonijke.
Drugiego pytania nie rozumiem. O jaki fał chodzi? Żagle rejowe nie mają fałów. Za fał służa im szoty.

Pozdrawiam!!

BTW kiedy będą jakieś aktualizacje? :)
ketller

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ketller »

Drugiego pytania nie rozumiem. O jaki fał chodzi? Żagle rejowe nie mają fałów. Za fał służa im szoty.
Przez fał rozumiałem linę do podnoszenia/opuszczania ruchomych rei. Po dwie z tych, lin przy każdym z trzech masztów- fok, grot I, grot II, rozpoczynają swój bieg od wind fałowych. Szczegółowo (jak dla mnie jednak nie do końca) na ten temat Roinok na str 28 forum. Jeżeli pomyliłem terminologię to przepraszam.

Dzięki za wyjaśnienie w sprawie sztaksli.
Awatar użytkownika
Roinok
Posty: 221
Rejestracja: pn gru 08 2003, 18:27
Lokalizacja: Nowogard

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Roinok »

Witam
Co do pierwszego pytania to go nie rozumie.

Co do drugiego to na Kruzenszternie na foku i grotach są po trzy reje które są opuszczane. Są to marsel górny, bramsel górny i bombramsel. Do każdej z rej inaczej mocowałem fał.
Bombramsel; fał po przejściu przez bloczek zwrotny jest mocowany bezpośrednio na środku rei.
Bramsel górny; fał po przejściu przez bloczek zwrotny, przechodzi przez bloczek pojedynczy umieszczony na środku rei i końcówka jest zamocowana do masztu w pobliżu bloczka zwrotnego.
Marsel górny; fał po przejściu przez bloczek zwrotny, przechodzi przez bloczek zamocowany na środku rei, dalej biegnie do bloczku umieszczonego pod salingiem i wraca z powrotem do bloczku na rei i tam jest zakończony.
Jak na prawdę było to rozwiązane tego nie wiem i nie mam na ten temat żadnej informacji.

Co do trzeciego pytania to częściowo odpowiedział -ukash-. Mogą być sklarowane, a można je nie wieszać na sztagach. Przeglądając fotki widziałem i takie i takie rozwiązanie. Możesz wybrać co ci będzie lepiej pasować.

Pozdrawiam
Janek
www.roinok.vip.interia.pl
powrót do żagli
ketller

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ketller »

Co do pierwszego pytania to go nie rozumie.
Znalazłem na tym forum link do tej strony http://www.zaglowce.ow.pl/szkutnictwo/z ... wanie.html

Wśrod różnych rodzajów olinowania wymienione są też tam talie refowe. Stąd moje pytanie - zastanawiałem się czy przy żaglach, które dają się refować ów talie występują. Nie mam niestety zdjęcia na którym ten element (jego brak) byłby ujęty. Jednak pośrednio brak zrozumienia udzielił mi odpowiedzi :)

Dziekuję też za rzetelną i szybką odpowiedź na pozostałe pytania.

Piotrek.
Awatar użytkownika
Roinok
Posty: 221
Rejestracja: pn gru 08 2003, 18:27
Lokalizacja: Nowogard

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Roinok »

Faktycznie jest pokazana talia refowa.
Wiele przejrzałem dotychczas schematów olinowania ale nie spotkałem się z taką talią, albo jej nie zauważałem. Możliwe że występowała na statkach w jakimś tylko okresie. Na Kruzensztern prawdopodobnie nie występowała taka talia.
Nie wiem czy znasz tą stronę http://www.all-model.com/wolfram/content.html jest tam ponad 100 stron poświęcone olinowaniu żaglowców. Warto tą stronę przestudiować.
Jeżeli będziesz miał jeszcze jakieś pytania to pytaj postaram się w ramach swoich możliwości Ci odpowiedzieć.

Pozdrawiam
Janek
www.roinok.vip.interia.pl
powrót do żagli
ODPOWIEDZ