[Dyskusja] Problem z CMYK*

krótko mówiąc po polsku: Tutorial

Moderatorzy: kartonwork, Rafal N.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Marcintosh
Posty: 1091
Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
Lokalizacja: Dorset, UK
x 8

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcintosh »

stillman pisze:To tak zwany plik otwarty (może być też inny format pliku).
Tia... klient przysyla mi 200 stronicowego Worda z osadzonymi PDFami, ktore zawieraja skany ze skserowanych lub przefaksowanych dokumentow w rozdzielczosci na oko 72dpi i prosi o przetlumaczenie na 16 jezykow, zlozenie i dostarczenie gotowych PDFow.
To niestety nie jest zart.
stillman
Posty: 365
Rejestracja: wt sty 20 2004, 19:36
Lokalizacja: WMG

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: stillman »

Marcintosh pisze: Tia... klient przysyla mi 200 stronicowego Worda z osadzonymi PDFami, ktore zawieraja skany ze skserowanych lub przefaksowanych dokumentow w rozdzielczosci na oko 72dpi i prosi o przetlumaczenie na 16 jezykow, zlozenie i dostarczenie gotowych PDFow.
To niestety nie jest zart.
Ja to rozumiem. Miałem przyjemność pracować w drukarni, która przyjmowała każdy format prac i trzeba było czasem nieźle się namęczyć by coś z tego wyszło. Niestety nie każdy chce zlecić przygotowanie projektu profesjonaliście, niektórym sięwydaje że wystarczy word i obrazki ściągnięte z netu;-(.
Awatar użytkownika
janusz_x
Posty: 21
Rejestracja: sob lut 26 2005, 18:02
Lokalizacja: W-wa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: janusz_x »

Marcintosh pisze:No nie do konca. Mozna ustawiac dozowanie farby w poziomie (wg osi przelotu).
Nie ustawiasz tego różnie w różnym miejscu pracy (np na formacie B2 zarówno na początku jak i na końcu tego arkusza jest takie same).
Aby uzyskać różną ilość farby w różnych miejscach tego samego arkusza stosuje się właśnie raster.
Marcintosh pisze:Czy to znaczy, ze drukujac aple zolta a na niej aple z magenty, a obok drukujac raster M-50, Y-50. Uzyskamy dokladnie taki sam kolor?
Aby uzyskać taką samą barwę, musiałabybyć nakładana taka sama ilość farby to znaczy tam gdzie raster musiało by być 100% M i 100% Y.
A jak zapewne wiesz 100% raster dla danego koloru nazywa się aplą


.
Awatar użytkownika
Marcintosh
Posty: 1091
Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
Lokalizacja: Dorset, UK
x 8

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcintosh »

Spoko Janek. Podpuszczam tylko ;-)
Awatar użytkownika
janusz_x
Posty: 21
Rejestracja: sob lut 26 2005, 18:02
Lokalizacja: W-wa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: janusz_x »

Nie ma problemu.
Tylko niechcący zrobiliśmy autorowi OFTOPIC.
Bardzo chętnie porozmawiam o tych sprawach z tobą.
Jeżeli będziesz chciał podam Ci mój numer GG.
Ale ciągle nie bardzo wiem jak pomóc autorowi tematu :-?
Awatar użytkownika
Marcintosh
Posty: 1091
Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
Lokalizacja: Dorset, UK
x 8

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcintosh »

:) To dla tego, ze przyklad z wiaderkami nie jest do konca zrozumialy. Przynajmniej dla mnie.
Awatar użytkownika
Syzyf
Posty: 735
Rejestracja: wt lis 30 2004, 10:46
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Syzyf »

Bardzo fajnie się rozwinęła ta dyskusja, tematy poboczne jak najbardziej też mnie interesują. Bardzo dziękuję za wszystkie uwagi i jeśli ktoś jeszcze ma ochotę to bardzo proszę.

Marcintosh napisał, że nadal nie bardzo wie o co mi chodzi i ja go rozumiem. Jak widzę z wpisów większość autorów ma coś wspólnego z poligrafią i patrzy na to z nieco innej strony.
Przypuszczam, że przykład z wiaderkami jest dla Ciebie niezrozumiały, bo myślisz o drukowaniu rastrowym, gdzie - jeśli dobrze rozumiem – kolorów się nie miesza, lecz drukuje kolorowe punkciki różnej wielkości.
Papier przechodzi przez 4 bębny i każdy dorzuca swój kolor. Mieszanie kolorów odbywa się na papierze (a raczej w naszym mózgu) niż w wiaderku.

Mi chodzi o pewien szczególny przypadek - niestety nie mogę znaleźć strony na której mieszanie farb było opisane, ale dość podobny opis jest tutaj.
Tutaj właśnie wykorzystuje się spektrofotometr.
Jak przeczytałem spektrofotometr używa się w przypadkach szczególnych – gdy w z farb CMYK nie można uzyskać pożądanej barwy. I jeśli dobrze zrozumiałem, to wówczas pigmenty są najpierw mieszane i dopiero tak uzyskaną farbą się drukuje.
Skaner, który mam w domu można uznać za – w uproszczeniu – taki spektrofotometr. Jeśli zeskanuję kartkę kolorowego papieru, to PS mogę odczytać parametry CMYK. Natomiast ten sam skan w innym programie ma inne parametry CMYK i to mnie zastanowiło. Sprawdziłem w PS w Edycja/Ustawienia_koloru i rzeczywiście są różne CMYK-i. Parametry też wówczas wychodzą inne.
Moje modele: archiwum
Awatar użytkownika
Marcintosh
Posty: 1091
Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
Lokalizacja: Dorset, UK
x 8

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcintosh »

Standardowo drukuje sie z 4 kolorow podstawoych. Problem z CMYKiem jest jednak taki, ze ma on stosunkowo maly zakres barw jakie mozna z niego uzyskac (gamut). Dobrymi przykladami sa intensywne zielenie czy niebieskosci.
Jezeli 'dizajner' chce dodac do projektu taki wlasnie kolor, ktorego nie da sie osiagnac z CMYKa, wtedy wstawia piaty, szosty czy kolejny kolor, w zaleznosci od tego ile kient ma pieniedzy ;-) Takie kolory miesza sie wlasnie z kilku skladowych. Najczesciej uzywana paleta jest wspomniana wczesniej paleta Pantone. Jest kilka roznych wersji tej palety, Spot, Process, do druku na kredzie i zwyklym papierze. Kazda z tych palet zawiera setki roznych kolorow. Oczywiscie nie sprzedaje sie kazdego z tych kolorow w osobnej puszcze. Takie kolory wlasnie miesza sie z kilku podstawowoych kolorow wedlug proporcji podanych w palecie. (Twoje wiaderka)
W specyficznych przypadkach, kiedy w projekcie nie ma zdjec, mozna drukowac samymi spotami. Wizytowki, ulotki czy modele kartonowe mozna drukowac najrozniejszymi dziwnymi kolorami, nie koniecznie CMYKami. Maszyna drukarska przyjmie wszystko co jej wlejesz.
Co do skanowania i 'samplowania' kolorow ze skanow to duzo zalezy od klasy skanera. Duzo bardziej przewidywalna metoda jest porownywanie oryginalu z paleta.
stillman
Posty: 365
Rejestracja: wt sty 20 2004, 19:36
Lokalizacja: WMG

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: stillman »

Do wypowiedzi Marcina dodam, że najprostszym przykładem koloru spotowego jest srebrny. Nie da się go uzyskać w drodze mieszania kolorów CMYK i zawsze występuje jako kolor dodatkowy. Podobnie jest ze wszystkimi kolorami metalicznymi.
stillman
Posty: 365
Rejestracja: wt sty 20 2004, 19:36
Lokalizacja: WMG

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: stillman »

Dobrym przykładem zastosowania kolorów spotowych jest specyfikacja barw UE. Występuje tam niebieski: Pantone Reflex Blue, oraz żółty: Pantone Yellow. Standardowo stosuje się te dwa kolory, jednak UE pozostawiła również możliwość drukowania z CMYKA.
http://www.europa.eu.int/abc/symbols/em ... cs1_en.htm
ODPOWIEDZ