Malowanie wnętrz myśliwców USA z II wś- schematy*

technika, historia, dokumentacja, linki itp.

Moderatorzy: kartonwork, Aviator, Rafal N.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
greatgonzo
Posty: 283
Rejestracja: pt lis 30 2007, 22:45
Lokalizacja: Giżycko
x 10

Malowanie wnętrz myśliwców USA z II wś- schematy*

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: greatgonzo »

Ktoś może zna jakieś źródło które systematyzowałoby ten temat. Przeczytałem całe stado monografii i tylko mętlik mi się zrobił. Coraz bliższy jestem tezy, że malowali tym co akurat przyszło skacząc między Zinc Chromate a Interior Green bez ładu i składu. A czasem nie malowali wcale... :kwas:
spit5
Posty: 2
Rejestracja: wt sty 24 2006, 9:48
Lokalizacja: Shangri La

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: spit5 »

Cześć
Chciałeś "doktorat" na to masz :lol:
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... urs_us.htm
Bardziej dokładnych informacji już chyba nie można znaleźć.
Miłej lektury.
Awatar użytkownika
Gienek
Posty: 397
Rejestracja: sob mar 20 2004, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Gienek »

greatgonzo pisze:Święte słowa..
:evil:
Co wy tu opowiadacie? Co bez ładu i składu??
Malowanie wnętrz podyktowane było:
- dyrektywami (np. Aeronautical Specification z Army-Navy Aeronautical Bulletin, ALNAV Dispatch, dokumenty Specyfication SR- )
- założeniami produkcyjnymi danego koncernu (co oznacza różne metody dla tego samego typu samolotu bowiem często produkcja tego samego samolotu rozszerzona lub przeniesiona była do zakładów produkcyjnych innego koncernu)
- przeznaczenia (odbiorcy).

A tak w ogóle co masz na myśli pisząc „wnętrza”? Domyślam się, że chodzi o wnętrza kabin (bo wymieniasz Interior Green). No, chyba że wnęki podwozia, luki dostępowe, osłony silników. A i tak tu wszystko ma swoje reguły (patrz jak wyżej).

EDIT
Do linka od spit5 dorzucam choćby TAKI o wnętrzach Corsairów.
Ostatnio zmieniony ndz gru 02 2007, 21:53 przez Gienek, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Awatar użytkownika
Gienek
Posty: 397
Rejestracja: sob mar 20 2004, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Gienek »

W wielu monografiach podane są nr. partii produkcyjnych i okres ich powstania. W połączeniu z wymienionymi dyrektywami oraz zasadami panującymi w danych zakładach produkcyjnych (np. Grumman często nie stosował się do dyrektyw i stosował własne reguły) wzrasta prawdopodobieństwo dobrania prawidłowego koloru.
Dlatego uważam takie źródła jak podane przez spit5 za świetne poglądowo lecz niepraktyczne do celów budowy konkretnego modelu. W takim bowiem przypadku należny skupić się właśnie na okresie powstania danego egzemplarza i jego przeznaczenia.
W rękawie? ze 100 kg książek :D
Obrazek
Awatar użytkownika
Gienek
Posty: 397
Rejestracja: sob mar 20 2004, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Gienek »

Obrazek
flugzeug30
Posty: 21
Rejestracja: sob sty 05 2008, 9:48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: flugzeug30 »

To znaczy przed 1940 r. wszystko było malowane od środka Yellow Zinc Chromate Primer FS 33481. Potem się zaczęło zmieniać, gdy rozpoczęła się produkcja wojenna.
Awatar użytkownika
Gienek
Posty: 397
Rejestracja: sob mar 20 2004, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Gienek »

O! kolega chciałby pójść na łatwiznę - nie ma tak lekko :D
Często kokpity i inne wnętrza były w naturalnej barwie.
Bez lub z (najczęściej) lakierem bezbarwnym .
Trafiał się też szary (podkład) itd.
Faktycznie jednak Yellow Zinc Chromate dominował. Ale trzeba też pamiętać, że zielony do wnętrz był niczym innym jak wspomniany Yellow z odpowiednim dodatkiem (pasta) zmieniającym barwę w celu odróżnienia drugiej warstwy tej samej farby.
Obrazek
Awatar użytkownika
zxcvbnm1971
Posty: 413
Rejestracja: pn lut 13 2006, 23:31

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: zxcvbnm1971 »

Gienek pisze:Ale trzeba też pamiętać, że zielony do wnętrz był niczym innym jak wspomniany Yellow z odpowiednim dodatkiem (pasta) zmieniającym barwę w celu odróżnienia drugiej warstwy tej samej farby.
Podobno do barwienia farby (w celu lepszego uwidocznienia krycia poprzedniej warstwy) najpierw stosowano pył aluminiowy, jednak w wojennym wirze produkcji aluminium zaczęto oszczędzać więc zastąpiono go bodajże sproszkowanym grafitem (chyba).
Obrazek
"Trochę więcej wiedzy oświeci naszą drogę" Yoda
Awatar użytkownika
Gienek
Posty: 397
Rejestracja: sob mar 20 2004, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Gienek »

zxcvbnm1971 pisze:Podobno do barwienia farby najpierw stosowano pył aluminiowy
nawet rzeknę, na pewno.
Co do przedwojennych to warto zwrócić uwagę na wnętrza kokpitów Hawków (Curtiss Navy Hawks) czy Grummanów (Grumman Cats) w kolorze aluminium.
Obrazek
flugzeug30
Posty: 21
Rejestracja: sob sty 05 2008, 9:48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: flugzeug30 »

Curtiss Hawk III/BF2C-1 też miał bodajże wnętrze w kolorze Aluminium.


I wczesne Grummany F4F- 3 też [ te pierwotnie w antykamuflażu ] . Potem dawano w nich Interior Green i Grumman Gray .
ODPOWIEDZ