[Relacja dla początkujących] SH-60 B Seahawk od Italeri

inne techniki modelarskie - plastik, żywica, drewno itd.

Moderatorzy: kartonwork, Edmund_Nita, Tempest

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Piter
Posty: 575
Rejestracja: pt kwie 30 2004, 9:55
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Piter »

ESP - nie zagłębiałem się w konstrukcje tego wirnika lecz na tym zdjęciu :
Obrazek

wyraźnie widać przewody które do czegoś służą. Idąc dalej tym tropem doszedłem do wniąsku że jest to coś związanego z hydrauliką do np. składania łopat wirnika. Mogę się oczywiście mylić i jeśli tak jest z miłą chęcią dowiem się do czego te przewody służą :)
Txthor - no bo czasu strasznie mało i inne modele czekają :(
Pozdrawiam
Bismarck GPM
Missouri
SH-60B
Awatar użytkownika
yaa
Posty: 206
Rejestracja: pt paź 31 2003, 17:50
Lokalizacja: Radom

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: yaa »

A czy czasem nie sa to przewody m.in. od instalacji przeciwoblodzeniowej?
ESP
Posty: 136
Rejestracja: pt sty 14 2005, 12:20
Lokalizacja: Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ESP »

wydaje mi sie ze raczej sa to przewody dwoch instalacji:
-smarowania
-do czujników roznej masci

nie wiem czy w smiglowcach stosuje sie czujniki i instalacje przeciwoblodzeniowe?
Awatar użytkownika
yaa
Posty: 206
Rejestracja: pt paź 31 2003, 17:50
Lokalizacja: Radom

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: yaa »

Stosuje sie takie instalacje (czujniki + elementy grzejne), nawet nasz Sokol je ma. Co do czujnkow innej masci, to sie tak zastanawiam, co jeszcze moglyby sie tam znalesc? Moze jakies tensometry, akcelerometry - sobie teraz gdybam... A smarowanie i hydraulika swoja droga, tylko to chyba raczej te przewody, ktore koncza sie przy elementach ruchomych glowicy. A widac tez, ze czesc z nich "wchodzi" w lopaty.
ESP
Posty: 136
Rejestracja: pt sty 14 2005, 12:20
Lokalizacja: Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ESP »

hydrauliki raczej w glowicy wirnika nie ma :) silowniki sa zamontowane nizej.
Awatar użytkownika
Piter
Posty: 575
Rejestracja: pt kwie 30 2004, 9:55
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Piter »

hmm pobudziło to nieco moją wyobraźnie :)
yaa w sumie sama instalacja grzejna - czemu nie zwłaszcza że te kable dochodzą do poszczegulnych łopat.
Przypuszczałem że zatrzaski są sterowane w jakiś sposób hydraulicznie ale im więcej na ten temat myśle tym bardziej odległa wydaje mi się ta teoria.
Tutaj jest wirnik Blackhawk'a
http://www.aircraftresourcecenter.com/A ... 60A_26.jpg
też widać okablowanie a jednak konstrukcyjnie różni się od tego z SH-60.
Poprostu nie zagłębiając sie w temat dorabiam te elementy i jak kiedyś ktoś do tego dojdzie to niech da znać :)
Pozdrawiam
Bismarck GPM
Missouri
SH-60B
Awatar użytkownika
VIPER GTS-R
Posty: 109
Rejestracja: sob lut 04 2006, 12:46
Lokalizacja: Biała Podlaska<->Warszawa
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: VIPER GTS-R »

Witam!
Panowie ESP i yaa! Jak czytam wasze posty, to mi się scyzoryk otwiera w kieszeni! Widać z waszych wpisów, że nie za bardzo się znacie na rzeczy, ale się wypowiadacie. Bardzo dobrze, że chcecie pomóc koledze, który nie jest pewien niektórych rzeczy, a mimo to dobrze zgadł do czego te instalacje służą, ale róbcie to w tematach, na których się znacie.
Nie traktujcie proszę tego wpisu jako atak na Was, bo nie jest moja intencją wszczynanie tu jakichś burd, a jedynie konstruktywna dyskusja-naprawdę ;-)
Zajmijmy się teraz wirnikiem :zeby:
Ja nie będę ukrywał, że instrukcji obsługi Seahawka na oczy nie widziałem, ale na tym zdjęciu sporo widać!
Obrazek
Na żółto zaznaczyłem siłowniki hydrauliczne, które są widoczne z przewodami zasilającymi. Raczej nie są to siłowniki pneumatyczne, ale głowy za to nie dam. Są też zamocowane na panewkach, więc najprawdopodobniej służą do sterowania skokiem łopat wirnika głównego-UH-60 to spory śmigłowiec.
W niebieskiej ramce zaznaczyłem system przeciwoblodzeniowy na krawędzi natarcia łopaty.
Czerwone ramki to zabezpieczenie przed złożeniem się łopat w locie. Jak na mój gust jest to realizowane zamkami elektromagnetycznymi, bo idą też do nich przewody. Ewentualnie to też może być zamknięcie realizowane hydrauliką, choć te przewody są wg. mnie za cienkie jak na instalację hydrauliczną.
Został już tylko kolor zielony. W tej ramce zaznaczyłem sworzeń mocujący łopatę do głowicy wirnika. Mało prawdopodobne, żeby rozkładanie łopat było realizowane jakimś napędem-w necie na szybko nic o tym nie znalazłem.
Mam nadzieję, że ten post co nieco wyjaśni.
Pozdrawiam!
PS. Model i relacja bardzo fajne-sam czytam, bo w plastikach jestem kompletnym laikiem!
Awatar użytkownika
Piter
Posty: 575
Rejestracja: pt kwie 30 2004, 9:55
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Piter »

No w końcu dotarłem do domu i mogłem zajrzeć do materiałów jakie mam na stacjonarce. W specyfikacji odnośnie SH-60 możemy przeczytać o hydraulicznym systemie redukcji wibracji łopat. Tak więc prawdopodobnie zagadka rozwiązana.
Viper w tej dokumentacji wyczytać też można że same łopaty są składane ręcznie poprzez odblokowywanie zastrzałów jednak nie pisze w jaki sposób. Prawdopodomnie masz racje odnośnie tego iż są one elektromagnetyczne.
Dzieki za kolejne wyjaśnienia i za to że tu zaglądasz :)
Pozdrawiam i troszkę czasu na klejenie mam więc jakieś foty niebawem.
Bismarck GPM
Missouri
SH-60B
ESP
Posty: 136
Rejestracja: pt sty 14 2005, 12:20
Lokalizacja: Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ESP »

zwracam honor :)
ciagle sie jednak dowiaduje rzeczy ktore mnei zaskakuja :)
Awatar użytkownika
yaa
Posty: 206
Rejestracja: pt paź 31 2003, 17:50
Lokalizacja: Radom

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: yaa »

Khehe... Viper, najpierw piszesz, ze sie nie znam, a pozniej potwierdzasz to, co napisalem wczesniej - chodzi mi o ta instalacje przeciwoblodzeniowa i "jakas hydraulike". Zdecyduj sie. ;-)
ODPOWIEDZ