[gotowy] Ford Focus WRC '03 Rallye Deutschland

inne techniki modelarskie - plastik, żywica, drewno itd.

Moderatorzy: kartonwork, Edmund_Nita, Tempest

Awatar użytkownika
SWRT
Posty: 30
Rejestracja: wt sie 09 2005, 20:57
Lokalizacja: Zabrze

[gotowy] Ford Focus WRC '03 Rallye Deutschland

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: SWRT »

Witam, przedstawiam swój model tym którzy jeszcze nie widzieli na hodze, lepszej jakości zdjęcia na http://www.rajdy.hoga.pl/modelarstwo/focus03_blus.asp

wszelkie komentarze mile widziane, pozdrawiam

Model Forda Focusa RS WRC ’03 pojawił się na rynku pod koniec zeszłego roku jako długo oczekiwana nowość renomowanej Hasegawy. Choć na moje biurko trafił on zupełnie przypadkowo, od razu podjąłem decyzję o stworzeniu wersji wyjątkowej, jedynej w swoim rodzaju. Wybór padł na model rajdówki prowadzonej przez Markko Märtina w 22. Rajdzie Niemiec. Nie ze względu na wynik sportowy lecz na jubileuszowy, 50-ty start Estończyka w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Rajdówka Märtina specjalnie na ten rajd otrzymała tablice rejestracyjne z wszystko mówiącym numerem RS 50TH, grill został pomalowany na złoty kolor a w rogach tylnich bocznych szyb pojawiły się złote wieńce laurowe z wspomnianym wyżej numerem oraz literą M pośrodku. Nie ukrywam, że przyzwyczajony do wysokiej jakości wcześniejszych produktów Hasegawy liczyłem na równie bogatą zawartośc tego zestawu. Niestety ku mojemu zdziwieniu do modelu nie dołączono elementów fototrawionych (stąd też niższa cena), ilość części również nie była oszałamiająca, jedynie kalkomania wyglądała bardzo efektownie (szkoda, że typowo na rajdy szutrowe). Po dokładnych oględzinach okazało się jednak, że również kalkomania jest niekompletna - brak w niej struktury carbonu na fotele. Natomiast po przeglądnięciu wytłoczek z częściami stwierdziłem, że klatka bezpieczeństwa jest całkowicie źle wykonana - w rzeczywistości bardzo rozbudowana - tutaj przypominała co najwyżej skąpą klatkę rajdówki N-grupowej. To jednak nie wszystko, bowiem tylna część wnętrza wraz z kształtem tylnich nadkoli również została błędnie odwzorowana. Zupełnym nieporozumieniem jest natomiast odlew podwozia razem z układem wydechowym i przeniesienia napędu oraz całego koła zapasowego z plastiku! Po tym wszystkim jasne było, że czeka mnie dużo pracy z doprowadzeniem wnętrza do prawdziwego wyglądu.

Obrazek

Najpierw jednak postanowiłem zaopatrzyć się w części niezbędne do konwersji modelu szutrowego na wersję asfaltową oraz odpowiednią kalkomanię. Wybór padł na zestaw waloryzacyjny „Ford Focus RS WRC ’02 M-Sport Rally Team 2003” firmy Reji Model, który zawiera elementy żywiczne do Focusa w wersji ’02 (maska, wlot powietrza, przednie światła i pięć felg), el. fototrawione oraz kalkomanię Hirvonen/Lehtinen oraz Latvala/Anttila. Zestaw ten, podobnie zresztą jak model, znalazłem oczywiście w świetnie zaopatrzonym Cieszyńskim „Hobby”, które jest bezpośrednim importerem produktów tej czeskiej firmy. Dodatkowo sprzedawca polecił mi nowości Reji - kalkomanię ze strukturą carbonu i kevlaru na fotele oraz płytę pod silnik i dyfry. Jeszcze tylko należało dokupić asfaltowe opony i można było zacząć sklejanie. Prace zacząłem więc od zrobienia od podstaw nowej klatki bezpieczeństwa (o różnym przekroju rur) oraz mocowania koła zapasowego i częściowej zmiany kształtu nadkoli (to co dało się poprawić). W tym celu znaczną część wnętrza należało całkowicie wyciąć i uformować nową powierzchnię przy pomoc szpachli i żywicy.

Obrazek

Po dokładnym wyszlifowaniu oraz pomalowaniu wnętrza przyszła kolej na zamocowanie obniżonego zawieszenia i wykończenie wnętrza, do którego dodałem sześciopunktowe pasy oraz „kosz” na słuchawki i kaski za siedzeniami. Po zrobieniu powyższego doszedłem do wniosku, że warto by było takie słuchawki dojazdowe wykonać samemu. Posłużyłem się przy tym niezawodną żywicą, wykonując odlewy czterech klocków, które potem wyszlifowałem nadając im odpowiedni rozmiar i kształt. Po ich pomalowaniu połączyłem kolejne części i dorobiłem intercom oraz resztę przewodów za pomocą drucików.

Obrazek

Gdy wnętrze i podwozie były już gotowe, można było pomalować nadwozie, zderzaki i spoiler. I tu wydarzyło się coś całkowicie niespotykanego, bowiem lakier niestety „zważył się” na nadwoziu podczas gdy reszta elementów pomalowała się wprost wzorcowo. Szybko zorientowałem się, że wina leży w rodzaju plastiku, z którego wykonane było nadwozie bowiem reszta elementów pochodziła z innej wytłoczki. Po raz kolejny z pomocą przyszedł mi Pan Leszek Siwy z „Hobby”, który poradził mi zastosowanie lakieru podkładowego firmy Tamiya. Po dokładnym wyczyszczeniu nadwozia z poprzedniego lakieru, nałożyłem lakier podkładowy a następnie lakier biały oraz na tylną część – czarny, również firmy Tamiya.

Obrazek

Ostatecznie na nadwoziu znalazło się pięć warstw lakieru (lekko szlifowanych między kolejnymi warstwami wraz z powiększeniem linii podziału blach na początku). Teraz lakier pięknie się błyszczy i nie ma nawet śladu po wcześniejszych problemach. Po pomalowaniu nadwozia przyszła kolei na jego „oszklenie”. Tutaj też niemiłe zaskoczenie - szyby są pancernej grubości i by zrobić otwartą szybę po stronie kierowcy musiałem zastosować specjalną folię. Do tak przygotowanego nadwozia należało już tylko dokleić lusterka i wlot powietrza oraz nałożyć kalkomanię. Była to jedyna bezproblemowa czynność, ponieważ jak już wspomniałem kalkomania Hasegawy jest najwyższej jakości, a z tą z Reji również nie było najmniejszych problemów.

Obrazek

Dodatkowo musiałem zapożyczyć z innego modelu numery startowe i dorobić tablice rejestracyjne oraz wieńce laurowe. Jeszcze tylko zmodyfikowałem zapinki na maskę i klapę bagażnika oraz antenki na dachu i model był gotowy.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Niech egzergia będzie z Wami!
Awatar użytkownika
Seweryn
Posty: 240
Rejestracja: śr paź 15 2003, 13:42
Lokalizacja: Ustroń
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Seweryn »

Moje zdanie znasz PIĘKNY MODEL
Seweryn Obrazek
Awatar użytkownika
wisa
Posty: 129
Rejestracja: czw kwie 15 2004, 16:49
Lokalizacja: Elbląg

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wisa »

O cholercia :) Ale jazda :) Istne cudo :)
Pozdrawiam
GCBA w montażowni :)
Awatar użytkownika
gulus
Posty: 1245
Rejestracja: sob maja 24 2003, 22:22
Lokalizacja: Ełk, mazury

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gulus »

Rewelacyjny samochod.

Wience sam robiles ???

gulus szukajacy modeli Hyundaja Accenta
Obrazek
Awatar użytkownika
rout
Posty: 299
Rejestracja: wt sty 04 2005, 19:35
Lokalizacja: wroclaw

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rout »

ile wydales na taki tuning focusa ? silnik tez zmieniales czy zostawiles seryjny ?



zrob inne zdjecia , a gwarantuje , ze ciezko bedzie odroznic od oryginalu.
Awatar użytkownika
MarcinS
Posty: 148
Rejestracja: czw lis 27 2003, 10:43
Lokalizacja: Pabianice/PLL

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MarcinS »

Czy mozesz napisac jak powstaly wience? Model rewelacyjny!!!
Pozdrawiam
MarcinS
Honzo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Honzo »

full wypas :)
Awatar użytkownika
SWRT
Posty: 30
Rejestracja: wt sie 09 2005, 20:57
Lokalizacja: Zabrze

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: SWRT »

na wieńce wykorzystalem jakąś fotkę z netu, zmieniłem ułożenie i kształt liści, kolor, dodałem literę M i RS50TH (wszystko w paincie:-)
koszt modelu to ok 250 zł + czas którego poświęciłem naprawdę sporo

pozdrawiam
Niech egzergia będzie z Wami!
Awatar użytkownika
gulus
Posty: 1245
Rejestracja: sob maja 24 2003, 22:22
Lokalizacja: Ełk, mazury

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gulus »

Bardziej chodzilo mnie jak naniosles te wience na samochod?

gulus
Obrazek
peter
Posty: 561
Rejestracja: wt sty 06 2004, 15:25
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: peter »

echhh...
no robi wrażenie...
tylko...
czysty jakiś taki i nie odrapany...
chyba niemógłbym (jak to się kulka pisze??) robić takich modeli.... ;-)

tak czy tak - gratulacje. słuchawki powaliły mnie na ziemię.
zapraszam na Forum Historyczne
ODPOWIEDZ