Nieuport 17

inne techniki modelarskie - plastik, żywica, drewno itd.

Moderatorzy: kartonwork, Edmund_Nita, Tempest

ODPOWIEDZ
TikTak
Posty: 101
Rejestracja: pn maja 14 2012, 11:41
Lokalizacja: Łańcut
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: TikTak »

Dziękuję za tyle miłych słów.

Pawle, znalazłem Twoją "Srokę" ale na innym forum. Model bardzo ciekawy i nietuzinkowy a robota koronkowa. Ostatni post jest tam z 3 XII. Jest dalszy ciąg?

Mechanizmami nie zdążyłem się za wiele nacieszyć.
Żona traktuje ostatni wzrost aktywności modelarskiej jako ewidentny dowód zdziecinnienia.
W trosce o swój wizerunek muszę się więc trochę ukrywać.
;-)
Wcale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi.
Awatar użytkownika
Paweł O.
Posty: 503
Rejestracja: śr maja 19 2010, 19:35
Lokalizacja: Jaworzno
x 15

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paweł O. »

Witam.

Tomku cieszę się że Ci się ptaszysko podoba, niestety z moim klejeniem ostatnio słabosilnie tak więc Sroczka łapie kurz a ja się tylko moge temu przyglądać.

Pozdrawiam.

Paweł O.
Umysł jest jak spadochron, działa o wiele lepiej gdy jest otwarty
TikTak
Posty: 101
Rejestracja: pn maja 14 2012, 11:41
Lokalizacja: Łańcut
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: TikTak »

Miało być o rurze wydechowej, ale jeżeli zapytać fachowca od samolotów WW1, to od razu powie, że samoloty z silnikami rotacyjnymi rur wydechowych nie miały.
Tylko czasem ktoś się nabierał na boczne chwytaki powietrza i brał je za wydech.

Trudno pisać o czymś, czego nie ma, więc parę słów o osłonie silnika.

Ten element konstrukcji z reguły służy w samolotach do poprawy aerodynamiki i ochrony jednostki napędowej przed uszkodzeniami mechanicznymi.

W N17 osłona z pewnością opór powietrza trochę zmniejszała, ale w zamian powodowała duże problemy z przegrzewaniem się silnika.
Mechanicy wycinali wprawdzie w niej dodatkowe otwory ale i tak szkody było więcej niż pożytku.

No to czy nie można było jej zdjąć i wyrzucić?

Faktycznie to co nazywamy osłoną silnika - jest to wielki kolektor spalin.
Natomiast jej dolna krawędź, w połączeniu z ukształtowaną w łuk dolną krawędzią przegrody silnik-kabina: tworzą nietypowo wielką rurę wydechową (na zdjęciu zaznaczone na pomarańczowo).

Obrazek

Kontynuacją wydechu jest odpowiednio wyprofilowana blacha mocowana do podłogi pomiędzy przegrodą a poprzeczką, na której stoi orczyk.

Zaryzykowałbym stwierdzenie, że rura wydechowa jest - tylko tak duża i zintegrowana z konstrukcją, że aż jej nie widać.
;-)
Wcale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi.
TikTak
Posty: 101
Rejestracja: pn maja 14 2012, 11:41
Lokalizacja: Łańcut
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: TikTak »

Sekwencja zapłonu w cylindrach odbywała się wg schematu 1-3-5-7-9-2-4-6-8, a mówiąc po ludzku: co drugi cylinder.
W efekcie każdy z cylindrów wykonywał 1 suw pracy na dwa obroty śmigła.
Silnik natomiast był montowany tak, aby faza wydechu wypadała vis'a'vis
"rury wydechowej".
Niestety, wersja BBCode w silniku forum nie umożliwia dodania audio:
Obrazek

A w zwolnionym tempie, do analizy sekwencji:

Obrazek

Pozdrawiam i życzę szampańskiego Sylwestra!
Tomek
Wcale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi.
Awatar użytkownika
wuka1308
Posty: 117
Rejestracja: ndz sie 05 2012, 14:01
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wuka1308 »

:shock: :lol: :shock: :spoko: :szampan:

Tyle buziek bo nie wiem co napisać. Aż głupio ale w Sylwestra będę zbierać przez pół nocy szczękę z podłogi.
cyrylus

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: cyrylus »

Znów powalająca animacja.
A skoro tak dobrze w temacie jesteś obyty...
Strasznie mnie zawsze ciekawiło w jaki sposób w silniku rotacyjnym zachowywały się tłoki, jak pracowały i jak były zamocowane do wału?
BALROG
Posty: 639
Rejestracja: pt lis 18 2005, 11:51
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: BALROG »

Model śliczny
cyrylus pisze:Znów powalająca animacja.
A skoro tak dobrze w temacie jesteś obyty...
Strasznie mnie zawsze ciekawiło w jaki sposób w silniku rotacyjnym zachowywały się tłoki, jak pracowały i jak były zamocowane do wału?
Na odwrót niż w późniejszych konstrukcjach
wał był na stałe montowany do kadłuba a śmigło do obudowy silnika i obracało sie wraz z nim

https://www.youtube.com/watch?v=sY07FI91F9M
KIBOU DAKE WA SHINJITE !!!!!!!!!!!!
Elco 80' Torpedo Boat PT-596
SCHNELLBOT S-100
Mamusia89
Posty: 29
Rejestracja: pt kwie 06 2012, 21:45

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mamusia89 »

szczęśliwego nowego roku, model roku 2012/13
TikTak
Posty: 101
Rejestracja: pn maja 14 2012, 11:41
Lokalizacja: Łańcut
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: TikTak »

Dzięki! Czuję się zmotywowany do dalszej pracy.:D :D :D

Osłona silnika miała wg rysunku we "Flight" AD 1917 średnicę 1060 mm, co w przełożeniu na skalę 1:16 daje:

Obrazek

Była ona wykonana z blachy aluminiowej, choć na jednym z forów spotkałem wypowiedź kogoś, kto pisał, że rozmawiał z byłym pilotem N17 a ten stanowczo twierdził - że z drewna.

Tłoczenie nierozwijalnych powierzchni na dużych prasach, podobnie jak dziś blach do samochodów, raczej nie wchodziło wówczas w rachubę.
Sądzę, że do dyspozycji pozostawał młotek i odpowiednio ukształtowane kopyto. Nie jest wykluczone, że niektóre fragmenty wyobleń były formowane w drewnie i łączone z blachą.

W modelu sklejka uformowana przy pomocy wiertarki i pilnika raczej z konieczności a nie w trosce o zgodność:

Obrazek

Później skleiłem to żywicą i wyrównałem. Prawie gotową osłonę widać w wersji "półprzeźroczystej" na zdjęciu dodanym do dywagacji nt. wydechu.

Teraz dorabiam jej brakujące detale, bo okazuje się, że to nie taki tylko kawałek wygiętej blachy.
Gdy tylko skończę, to pokażę, co wyszło.

Pozdrawiam
Tomek
Wcale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi.
_Vitek_
Posty: 6
Rejestracja: śr sty 02 2013, 23:29

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: _Vitek_ »

Witam Szanownych Forumowiczów, a szczególnie Autora wątku.

Podziwiam jakość pracy i dążenie do odtworzenia każdego szczegółu konstrukcji.

Jeżeli chodzi o sposób wykonania osłon silników rotacyjnych, prawdopodobnie stosowano taką technikę:

http://www.youtube.com/watch?v=IkFdJwW_0GI

Pozdrawiam i życzę Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku.

Witek
ODPOWIEDZ