*[Relacja/Okręt] ORP Garland - MM 9-1986

Zakończone relacje i galerie gotowych modeli.

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

Awatar użytkownika
Chrisss
Posty: 121
Rejestracja: sob wrz 03 2005, 19:50
Lokalizacja: Tarnów

*[Relacja/Okręt] ORP Garland - MM 9-1986

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Chrisss »

Witam
Jest to moja pierwsza relacja, jej tematem będzie polski okręt ORP Garland. Jako że jestem początkującym modelarzem liczę na podpowiedzi, rady itd.

Wycinanka przedstawia Garlanda w latach 1942-43. opracowana została przez pana Andrzeja Kraśnickiego w skali 1:200.

Na początek okładka:
Obrazek

Garść historii :-)
"Garland" został zbudowany w stoczni Fairfield S.B. & Engineering Co. Ltd. w Glasgow. Stępkę położono 22 sierpnia 1934 roku, wodowanie nastąpiło 24 października 1935 roku, a ostatecznie ukończony został 3 marca 1936 roku.

Niszczyciel otrzymał nazwę HMS "Garland" jako 14. okręt Royal Navy. Pierwszy okręt o tej nazwie występuje już w kronikach z 1242 roku.

Po ukończeniu budowy okręt wszedł w skład Floty Atlatyckiej, a później floty Morza Śródziemnego. Po doświadczeniach z początkowych działań w II wojnie światowej już w 1940 roku przeprowadzono jego modernizację, zmieniając mu uzbrojenie i przystosowując je do zadań jakie spełniał tj. ochrony konwojów morskich. Zwiększono mu uzbrojenie przeciwlotnicze oraz przeciwko okrętom podwodnym, a zmniejszono uzbrojenie główne. W trakcie tej modernizacji okręt wypożyczono Polskiej Marynarce Wojennej.

Później okręt był jeszcze kilkakrotnie modernizowany w celu przystosowania go do zadań eskortowych, zmieniano mu wtedy uzbrojenie. Po przezbrojeniu dokonanym w 1944 roku stał się już typowym niszczycielem eskortowym, ze zredukowanym o połowę uzbrojeniem głównego kalibru oraz zainstalowanym miotaczem pocisków głębinowych Hedgehog ("jeż").