*[Relacja/Czołg] M4A4 Sherman Crab (Flail) I z 79 Armoured Division

Zakończone relacje i galerie gotowych modeli.

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1050
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 123

*[Relacja/Czołg] M4A4 Sherman Crab (Flail) I z 79 Armoured Division

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

Dawno temu, nasz nieodżałowany kolega z QWKAK-u, Jurek, namawiał mnie, żebym w końcu skleił coś alianckiego, a nie tylko Niemcy i Niemcy. Oczywiście, jako shermanoholik, namawiał mnie na pojazd PSZ na zachodzie. Po długich dyskusjach, doszliśmy do porozumienia i padło na coś niestandardowego, czyli Shermana z trałem przeciwminowym.
Oczywiście w malowaniu 79 Armoured Division dowodzonej przez równie nietuzinkowego generała majora Sir Percy Cleghorn Stanleya Hobarta.

Model będzie stworzony w oparciu o egzemplaż znajdujący się w muzeum w Overloon, a więc bardzo wczesny model M4A4.

Obrazek

Ponieważ nigdzie nie udało mi się znaleźć rysunków technicznych trału przeciwminowego, to sobie je zrobiłem sam, na podstawie zdjęć. Nie wiem na ile będą one dokładne, ale jak się nie ma co się lubi .... ;-)

Jak zwykle, prace nad pojazdem rozpocząłem od gąsienic. W tym konkretnym egzemplarzu były gąski typu T-62. A robiło się je tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

To na razie tyle. Do następnej aktualizacji :-)
Awatar użytkownika
MarcinKowalski
Posty: 62
Rejestracja: pn sie 20 2007, 14:39
Lokalizacja: Piła

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MarcinKowalski »

... ty znowu te KRASNOLUDKI męczysz , jak widzę taka drobnicę ... , sklejam gąski do T-34 Twojego pomysłu , ale te to rewelka
Siadam w pierwszym rzędzie . ;-)
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1050
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 123

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

Coś tam dorobiłem do układu jezdnego. Coś, to znaczy koła nośne.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Konstrukcja - widać na zdjęciach. Popełniłem tylko 26 bandaży zamiast 12, bo dopiero 12 ostatnich mnie zadowoliło pod względem dokładności.

Jeszcze drobna uwaga na temat malowania boków na czarno. Zrobiłem to przed przyklejeniem wąskich pierścieni na boku. Pomogło mi to równomiernie przykleić pierścienie, w stałej odległości od krawędzi piasty koła. Ciężko by było to przykleić, białe na białym, bo odstęp ma tylko 0,25 mm. A tak powiększony kontrast pozwolił na komfortowy montaż.
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1050
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 123

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

Koła napędowe. Na pierwszym zdjęciu zestaw podzespołów. Widać dodatkowe wzmocnienia i oś dla lepszego trzymania koła po montażu. Tradycyjnie otwór na drut z pralni :grin: Potem widok od wewnątrz i zewnątrz koła napędowego, już ośrubowane.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Koła napinające były identycznie klejone jak koła nośne różnią się wielkością i piastą, której brak w nośnych. No koniec zdjęcia z miarką, żeby było widać skalę :mrgreen:

Obrazek

Obrazek

Wydłużone czubki zębów i zmiana ilości śrub z 13 na 8 wewnątrz koła celowe. Błędy zauważyłem już po wydrukowaniu i nie chciało mi się ich poprawiać. Po prostu wykonałem już poprawnie.
Awatar użytkownika
jacekkudla
Posty: 4
Rejestracja: pt sie 29 2008, 15:48
Lokalizacja: warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jacekkudla »

Wow, super precyzja :) już jestem mocno ciekaw końcowego efektu :)

Czym wycinasz tak precyzyjnie elementy?
§ 1. Nie wiem.
§ 2. Nie znam się.
§ 3. Zarobiony jestem.
§ 4. Lub czasopisma.
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1050
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 123

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

Zęby kól.
Mam takie małe półokrągłe dłutko, które bardzo pomaga przy wycinaniu takich kształtów. I tak był z tym problem, bo zęby mają grubość 1,6 mm, czyli kosmos. Trzeba było poprawiać. To znaczy po wycięciu na zewnątrz, z minimalnym naddatkiem, poszedł glut, papier ścierny 320 na cienkim stalowy drucie i jazda do skutku. Strasznie czasochłonne, ale nie było innego wyjścia.

Z wewnętrznymi otworami nie było takiego kłopotu - po prostu wybite spiłowanym gwoździem, na 2 raty. Najpierw0,6 mm - warstwa zewnętrzna, potem po sklejeniu w całość (z wyciętym wewnętrznym pierścieniem) drugi raz wybijane w 1mm tekturze.

Pozostałe elementy to zwykły skalpel, nóż i czasami nożyczki. Do otworów (i nitów) spiłowane gwoździe, pręty. Małe otwory - igły lekarskie ucięte na jakieś 0,5 cm i zaostrzone wiertłem.
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1050
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 123

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

Dzięki za szczere chęci, ale niestety, te zdjęcia mi nie pomogą.

Pojazd na zdjęciu to jakaś późna, powojenna hybryda.
To co jest na Twoich zdjęciach:
-kadłub od późnego M4A3 (ja robię M4A4 - zupełnie inny kadłub, łącznie z wymiarami);
-koła nośne, napędowe i napinające inne niż w moim pojeździe - późniejsze;
-gąski T-48 z szerokimi zębami łączącymi - u mnie są T-62 z wąskimi zębami;
-wózki jezdne późne - ja mam średnie - inny kształt wygiętej na górze blachy;
-wieża od samobieżnego działa przeciwpancernego M-36 z 90mm armatą - ja mam wczesną wieżę M4 z działem 75mm;
-armata późnego typu, 90mm, ze zmienionym hamulcem wylotowym, takim, jakie wprowadzono w M-46 w 1948 roku.
Tak więc nie mogę skorzystać właściwie z niczego.
Ale może moje uwagi sprawią,, że zaciekawi Cię głębiej temat i może sam coś podobnego skleisz? W końcu M4 i pochodne to prawdziwy temat - rzeka.

Mimo wszystko jescze raz szczerze dziękuję za chęć pomocy i zainteresowanie relacją.

A teraz kontynuacja relacji.

Zakończenie kół - walki podtrzymujące.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na pierwszym zdjęciu półprodukty, na drugim gotowy wałek (jeszcze wymagający doszlifowania), na trzecim komplet gotowych.

Następne w kolejce wózki jezdne. To dopiero będzie wyzwanie. Ale z nimi chyba trochę się zejdzie....
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1050
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 123

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

No i pomaleńku udało mi się wózki skleić.

Na początek klejenie elementów amortyzujących:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Potem przyszła kolej na wahacze:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I w końcu "wózek właściwy", czyli korpus, do którego wszystkie elementy będą mocowane:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I w końcu kilka elementów dodatkowych, typu mocowanie wózków do kadłuba, mocowanie wałków podtrzymujących itd.:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Komplet (prawie, brakuje 30 osi i 12 śrub) podzespołów wózków wygląda w całości tak:

Obrazek

A tak prezentuje się przykładowy wózek poskładany z większości elementów na sucho:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Może teraz czas na kadłub? :mrgreen:
Grzegorz75
Posty: 1000
Rejestracja: pt gru 09 2005, 14:34
Lokalizacja: GDYNIA
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Grzegorz75 »

Cyferki .... Cyferki tak normalnie z drucika ? :lol: Z ręki ? Proszę o wyjaśnienie :lol:
ODPOWIEDZ