*[Relacja/Samolot] Spitfire MkVb w zumbachowym malowaniu (KA 1/2005)

Zakończone relacje i galerie gotowych modeli.

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

rowin
Posty: 624
Rejestracja: wt kwie 13 2004, 16:33
Lokalizacja: Lublin/Waw
x 85

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rowin »

no i mam....

zdjęcia wykonane prawdopodobnie tego samego dnia, samolot BM144 po sierpniu 1942, czyli z kaczorem pałą do góry :)

wyrażnie widać odpryski z aluminiowej łopaty
Obrazek

no i dowód, że to ten kaczor i ten samolot...
Obrazek


na koniec...
moje zdanie jest takie, że odpryski powinieneś wykonać właśnie na krawędziach, nie na środku łopaty, tak jak masz teraz, będzie bardziej naturalnie...

mam nadzieję, ze rozwiałem wątpliwości :]

PS w książce zdjęcie jest jaśniejsze i na odpryskach widać kolor srebny z połyskiem aluminium, ja to zdjęcie robiłem przy lampce, dlatego takie ciemne

pzdr z Lublina
Awatar użytkownika
Gienek
Posty: 397
Rejestracja: sob mar 20 2004, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Gienek »

Informacja dostępna jest w wielu publikacjach. Najczęściej podawane informacje do Mk. Vb:
ROTOL Three-blade
Variable-pitch
Constant speed
DURAL
Type RX 5/10
10ft 9in


Choćby:
SAM Publications – Merlin Powered. Robert Humphreys 2000 r. strona 155

Fotki rowina (super) rozwiewają resztę wątpliwości. Oczywiście odpryski masz do poprawienia bo obecne są nienaturalnie fatalne.
Obrazek
Awatar użytkownika
Rutek63
Posty: 756
Rejestracja: pn paź 25 2004, 20:03
Lokalizacja: Scarsdale, NY
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Rutek63 »

Panowie, ekspert ze mnie żaden w porównaniu z Wami, jednak poruszony temat interesuje mnie na tyle, że czytam to co piszecie. Przyglądając się zdjęciu, które Rowin wstawił, wydaje mi się, że to nie łopata śmigła, a jedynie metalowa listwa na krawędzi jego natarcia posiada widoczne odpryski. Zrobiłem z tego zdjęcia dwa powiększenia na których wyraźnie widać krawędź tej listwy i jej szerokość. Podłożenie czerwonego koloru pozwala to dostrzec nieco lepiej.

Obrazek Obrazek

Jednocześnie, link który wstawił Mores zawiera zdjęcia drewnianej łopaty z taką właśnie listwą na krawędzi natarcia. Pierwsze zdanie opisu o tym mówi.
To o czym piszę to jedynie analiza zdjęć. Moim zdaniem, jeżeli zdjęcie wstawione przez Rowina miałoby potwierdzać cokolwiek, to jedynie chyba to, że widać na nim śmigło z metalową krawędzią natarcia, a nie całe metalowe śmigło.

Edyt:

Przychodzi mi do głowy jeszcze jedno pytanie w temacie. Czy gdyby śmigło ze zdjęć Rowina było w całości zrobione z duraluminium, to nie było by na nim przynajmniej kilku odprysków po za krawędzią natarcia? Jak wyglądają na archiwalnych zdjęciach takie metalowe śmigła? Może warto porównać. Jeżeli zaś chodzi o drewno malowane na ciemny kolor to z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że nawet nieźle potłuczone nie będzie miało takich odprysków.

I jeszcze jedno. Na pierwszym z moich powiększeń widać jak gdyby krawędź natarcia była na tym odcinku wyreperowana dodatkowym kawałkiem blachy. Nie dam głowy za to, ale wydaje mi się, że ten właśnie kawałek blachy jest nieco szerszy niż oryginalna listwa i jest on przybity bądź przykręcony do łopaty tuż po za krawędzią oryginalnej listwy. Sposób w jaki rozkłada się cień w miejscach mocowania sugeruje, że jest tam pod tą blachą materiał bardziej miękki niż duraluminium. Widać wyraźne wgniecenia, takie właśnie, jak gdyby blacha była na siłę przykręcona do drewna.

Pozdrawiam,
Piotr
Obraz jest wart tysiąca słów. Model wart jest miliona.
Awatar użytkownika
Marcin G.
Posty: 75
Rejestracja: pn sty 08 2007, 12:58
Lokalizacja: Gdynia

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcin G. »

Oj, sprawa śmigła nadal w toku :) Na fotkach pod linkiem podanym przez moresa jest łopata innego typu (spójrzcie na jej dolną część) stosowaną w śmigłach cztero-, pieciołopatowych. Rutek ma rację - na zdjęciach rowina odpryski widać jedynie na metalowej listwie na krawędzi natarcia, a nie ma ich w innych miejscach. Oficjalna wersja jest jednak taka, że śmigło Rotol RX 5/10 było wykonane z duraluminium. To po co była ta listwa?! Temat jak widać ciekawy...:)
Awatar użytkownika
macias13_84
Posty: 106
Rejestracja: pt sty 06 2006, 18:45
Lokalizacja: Śmiechowice koło Opola/Opole

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: macias13_84 »

pozwólcie że się wtrące

Były dwie wersje śmigła montowane na Spitach Mk. V
1. De Haviland (takie cieniutkie jak zapałki) występuje na paru tutaj zdjęciach


2. Rotol takie jak u Zumbacha
Czym sie różni rosyjski żołnierz od Amorka???...
Zupełnie niczym... Jest tak samo goły,bosy ale uzbrojony po zęby...
a strzelając do Ciebie mówi, że to z miłości
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1263
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 40

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

Skoro sporo źródeł mówi o drewnianych, to zapewne takie były.
Prawdopodobnie wielu "super ekspertów od samolotów", wprowadza w błąd ta metalowa krawędź natarcia łopaty.
Marcin, bez tego wzmocnienia, łopata byłaby do wywalenia co kilka godzin nalotu, tak szybko by się zużywała krawędź natarcia. W warunkach wojennych nie można sobie na to pozwolić.
Kiedyś czytałem, że w latadłach z WWI, co lot łopaty się zwężały o kilka mm, ale w moim wieku już można mylić fakty ha ha ha.
Wątpię by była to także instalacja przeciw oblodzeniowa.
I tak jest, bo ja się na tym znam ha ha ha.
p.s. Odpryski jakie pokazałeś wyglądały tragicznie, krawędź natarcia możesz spokojnie całą otrzeć, ale raczej nic więcej. Chyba, że jest to I-16, tam farba złaziła z łopat całymi płatami ha ha ha. Generalnie zależne od typu.
A i dzięki Marcinie za poprzednie zdjęcia, gdzie widać oszlifowane poszycie, teraz wiem na czym polega sztuczka. Bo wcześniej zaczynałem wątpić w swoje umiejętności próbując to uzyskać standardowymi metodami, tzn dokładnością i retuszem.
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Awatar użytkownika
Marcin G.
Posty: 75
Rejestracja: pn sty 08 2007, 12:58
Lokalizacja: Gdynia

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcin G. »

Sicore, obecność listwy na łopacie drewnianej jest oczywista. Tylko jak wytłumaczyć jej obecność na łopacie metalowej
Ostatnio zmieniony czw wrz 13 2007, 10:12 przez Marcin G., łącznie zmieniany 1 raz.
rowin
Posty: 624
Rejestracja: wt kwie 13 2004, 16:33
Lokalizacja: Lublin/Waw
x 85

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rowin »

kurcze no niezła dyskusja....

ja foty zaczerpnąłem z "Donaldy Zumbacha" strona 16, są o wiele lepszej jakości niż te co wstawiłem tutaj, i powiem szczerze Rutek, że żadnych cieni od listwy lub wkretów nie widać i wygląda jak jednolite śmigło.

Co do "super ekspertów" jak zwykle w takich przypadkach powoływanych przez eksperta sikora, to raczej SAM publications wie więcej niż my wszyscy razem wzięci, i skoro piszą, że to był Dural (przywoływane przez Gienka) ...to po prostu tak było.

Na koniec chciałem dodać, że...Marcin nie ważne z czego była ta łopata, ale masz zdjęcie jak wyglądały odpryski...więc na nim sie wzoruj....powodzenia!!!!
mores
Posty: 136
Rejestracja: ndz wrz 18 2005, 17:25
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mores »

Poszperałem trochę po sieci i na tej stronce:
http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php?cat=336;tpstart=5
jest informacja, że w Spitfire Mk. Vb były stosowane następujące śmigła:
1. Rotol 3 blade constant speed, variable pitch, Dural type RX5/10 10ft 9ins dia
2. De-Havilland 3 blade constant speed, variable pitch, Hydromatic type 5/39
3. De-Havilland 3 blade constant speed, variable pitch
Wynika z tego, że Zumbachowy Spitfire miał śmigło duralowe, ale głowy za to nie daję, że tak rzeczywiście było.
Oprócz tego w monografii Spitfira cz. 2 wydawnictwa AJ-Press na stronie 35jest podana tabela śmigieł Rotol, co prawda 4-łopatowych, i wynika z niej, że produkowane były one z dralu lub uszlachetnianego drewna Jablo. Z tego co znalazłem w sieci i w monografiach (o Hurricane też) to śmigła Rotol 3-łopatowe również występowały w wersjach drewnianych i duralowych.

Dla wyjątkowo dociekliwych, pod poniższym linkiem można kupić sobie fabryczne instrukcje śmigieł Rotol stosowanych w czasie II W.Ś. :)
http://www.eflightmanuals.com/detail/it ... e=5&cID=42

I jeszcze sprostowanie. Jak słusznie zauważył Marcin, w linku podanym przeze mnie wcześniej, łopata jest inna niż w Spitfire Vb, co może sugerować, że kształt łopat Rotol duralowych i drewnianych był odmienny.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Rutek63
Posty: 756
Rejestracja: pn paź 25 2004, 20:03
Lokalizacja: Scarsdale, NY
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Rutek63 »

Rowin, oczywiście, że mogę się mylić w swojej interpretacji zdjęcia. Jest to tylko zdjęcie zrobione ze starej fotografii. W dodatku czarno białej i mało wyraźnej. Jednak w dalszym ciągu widzę to co widzę. Jeszcze raz to samo zdjęcie, żółtymi liniami zaznaczyłem miejsca w których dopatruję się krawędzi listwy, łaty z kawałka blachy i miejsce gdzie ta łata jest przyładowana do łopaty.

Obrazek

Marcin, znalazłem zdjęcie, które z kolei potwierdza odpryski jakie widać na łopatach w wycinance, w miejscach gdzie oryginalnie je zrobiłeś na powierzchni łopaty. Z jakiego materiału te łopaty zostały zrobione nie będę się upierał, jednak widać, że odpryski mogą być nie tylko na krawędzi natarcia. I to właśnie od tyłu mają chyba większą rację bytu.

Obrazek

Pozdrawiam,
Piotr
Obraz jest wart tysiąca słów. Model wart jest miliona.
ODPOWIEDZ