PZL P 7a - Relacja z budowy

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

Awatar użytkownika
messer
Posty: 713
Rejestracja: śr maja 28 2003, 21:35
Lokalizacja: Piaseczno
x 18

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: messer »

Paweł, naprawdę podziwiam Cię za Twój upór w poprawianiu tych modeli i nadanie im prawidłowego wyglądu, no i ważne jest, że kleisz coś polskiego.
Czekam na dalsze rezultaty.
Awatar użytkownika
Pawel
Posty: 373
Rejestracja: sob cze 21 2003, 22:14
Lokalizacja: Oleśnica /Bournemouth UK
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pawel »

Dzisiaj skleiłem testowo tył kadłuba. Nanoszę malowanie na model "na oko", więc taki sprawdzian jest niezbędny. Trzeba będzie poprawić trochę tu i tam, ale ogólnie wyszło dobrze.

Model jak na razie jest dobrze spasowany. Wymieniłem tylko ostatnią wręgę na zgodą z planami. Statecznik skleiłem byle jak. Ten element nie wymagał precyzji, żeby sprawdzić czy "mazy" się schodzą : )

Obrazek

Obrazek
"Orły nie wchodzą na górę po schodach...."
J-311
Awatar użytkownika
Pawel
Posty: 373
Rejestracja: sob cze 21 2003, 22:14
Lokalizacja: Oleśnica /Bournemouth UK
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pawel »

A teraz kilka uwag z serii " za zgodność z oryginałem".

Model jest zgodny z planami zamieszczonymi w czasopiśmie "AERO technika lotnicza" nr 9`91.

Obrazek

Niestety plany te nie są zbyt dokładne. Przykład statecznik pionowy.Na dole porównanie planów z AERO oraz planów z monografii PZL P.7 nr 73 wydawnictwa AJ-PRESS.

Za duży kąt nachylenia krawędzi natarcia statecznika (ten błąd najbardziej rzuca sie w oczy i psuje sylwetkę siódemki) oraz zły obrys steru kierunku.
Na zdjęciu widać, które plany bardziej oddają rzeczywistość.

Obrazek
Fragment zdjęcia pochodzi z monografii PZL P.7 nr 73 wydawnictwa AJ-PRESS str 41.

Ktoś mógłby powiedzieć, że różnica niby nie duża, ale cała zabawa polega na tym żeby jej nie było.
"Orły nie wchodzą na górę po schodach...."
J-311
Awatar użytkownika
Pawel
Posty: 373
Rejestracja: sob cze 21 2003, 22:14
Lokalizacja: Oleśnica /Bournemouth UK
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pawel »

Teraz przód kadłuba. To opracowanie powiela błąd poprzedniego modelu tylko w mniejszej skali. Kształt wręg jest owalny zamiast okrągłego.
Przykład wręga przed kabiną pilota

Obrazek
Wysokość wręgi jest ok, idealnie pasuje ale wręga jest za wąska.

Przekrój kadłuba jest okrągły co widać na tym zdjęciu
Obrazek

Dlaczego jest to takie ważne. Siódemka miała silnik gwiazdowy. Jeżeli przekrój kadłuba bezpośrednio przed silnikiem będzie owalny, to cylindry nie będą równomiernie wystawać z obrysu kadłuba.

To jest wręga bezpośrednio za makietą silnika modelu a obok przekrój kadłuba

Obrazek

Szczęśliwym zbiegiem okoliczności miałem te sekcje kadłuba opracowane wcześniej do poprzedniego modelu ( dzięki uprzejmości jednego z forumowiczów). Z adaptacją nie było problemów.

Na oklejkach dopiero widać jaka jest różnica.

Obrazek

Widzę że autor modelu też natknął się na ten problem, ale rozwiązał go połowicznie projektując tylko połowę okleki, natomiast za silnikiem została dziura.
Obrazek

A tak to wygląda poskładane do kupy.

Obrazek
"Orły nie wchodzą na górę po schodach...."
J-311
ODPOWIEDZ