[R] Bn2t Freudenstein niemiecki parowóz wąskotorowy z 1904 r

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

Paweł777
Posty: 41
Rejestracja: pt sie 27 2004, 16:42
Lokalizacja: Szczecin

[R] Bn2t Freudenstein niemiecki parowóz wąskotorowy z 1904 r

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paweł777 »

Witam

Postanowiłem założyć pierwszą w życiu relację z budowy modelu. Obiektem będzie w/w parowozik wąskotorowy. Jest to pierwszy model szynowy za jakiego się zabrałem. Na początek coś prostego bo miałem dość długą przerwę w modelowaniu, a w obecnej dekadzie udało mi się jedynie dokończyć jeden stary temat.

Obrazek

Na początku od razu zaznaczam, model będzie wzmacniany CA, szpachlowany, lakierowany, malowany i NIE będzie nosił śladów eksploatacji - ogólnie rzecz biorąc - czysta walorka.

Wszelkie propozycje, komentarze i sugestie w tym jak najbardziej krytyka - MILE WIDZIANE

Budowę rozpocząłem od ostoi i jej elementów. Już na początku wpadka, bo się pomyliłem i podkleiłem elementy tekturą 1,5mm zamiast 1 mm, ale na szczęście się zorientowałem i uwzględniłem odpowiednio spasowanie części co by nie zaczynać od nowa.
Części wyciąłem i każdą krawędź nasączyłem CA. Następnie szlifowanie całości i wykonanie nitów. Kolejna rzecz to cienka warstwa podkładu co by zaobserwować gdzie trzeba jeszcze coś podszlifować i doszpachlować lub wzmocnić CA.
Mam za bardzo wścibski aparat bo na zdjęciach wychodzą jakieś wredne paprochy których w realu nieuzbrojonym okiem kompletnie nie widać :)

Obrazek
ObrazekObrazek
Obrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
Obrazek

Pozdrawiam
Paweł
TadeuszD
Posty: 35
Rejestracja: wt maja 22 2012, 20:33
Lokalizacja: Warszawa

Re: [R] Bn2t Freudenstein niemiecki parowóz wąskotorowy z 19

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: TadeuszD »

Paweł777 pisze:...szlifowanie całości i wykonanie nitów.
A te nity z czego robione? Prześwieca coś białego. Czyżby plastikowe kulki?
Paweł777
Posty: 41
Rejestracja: pt sie 27 2004, 16:42
Lokalizacja: Szczecin

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paweł777 »

To nie plastik, są to metalowe kulki - prawdopodobnie ołowiane bo da się je łatwo zgniatać. Wygrzebałem je u znajomego w serwisie komputerowym.
Witek
Posty: 109
Rejestracja: pn mar 10 2003, 22:11
Lokalizacja: Wałbrzych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Witek »

Wydaje mi się że kulki są z cyny, wtedy są miękkie i maja związek z serwisem komputerowym Twojego kolegi i służą do lutowania układów na płytkach. :-) Postaraj się nacinać elementy zaginane bo to zagięcie na ostatniej fotce nie wygląda najlepiej chyba że ten element jest bardzo mały?
Coraz bardziej podobają mi się ciufy:-)
Pozdrawiam Witek
-------------------------------
Samoloty, Okrety, Pojazdy
-------------------------------
Paweł777
Posty: 41
Rejestracja: pt sie 27 2004, 16:42
Lokalizacja: Szczecin

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paweł777 »

Nie są, aż tak miękkie, raczej są ołowiane, jak go znowu odwiedzę to z ciekawości zapytam.

Co do kątownika, to nie bardzo rozumiem co jest nie w porządku, kątownik jest zrobiony na kąt rozwarty celowo, bo jest wzmacniany CA, a bedzie jeszcze lakierowany i malowany i jak go wkleję do ostoi to nie będzie odstawał.

Jeśli chodzi o nacinanie to nigdy nie nacinam, jedynie biguję, jak bym naciął ten kątownik to była by podłużna pręga wzdłuż części. Natomiast wielkość części jest widoczna na zdjęciach, kratka maty ma zawsze 1 cm.
Paweł777
Posty: 41
Rejestracja: pt sie 27 2004, 16:42
Lokalizacja: Szczecin

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paweł777 »

Witam

Przedstawiam małą aktualizację postępów z prac nad parowozem.

Wcześniej wstępnie psiknięte podkładem elementy główne ostoi złożyłem w całość. Tutaj był jeden błąd w wycinance tylna trapezowa płyta miała źle zaznaczone wpusty na pióra podłużnic. Prawidłowo płyta trapezowa powinna schodzić się od góry równo z podłużnicami, a wystawać niżej od dołu, w wycinance było jednak odwrotnie, takie zamocowanie spowodowało by brak możliwości prawidłowego położenia górnej płyty podłogowej. Sprawa prosta do naprawienia, ale wskazuję dla potomnych :)

Obrazek

Obrazek

Na poniższych miniaturach widać tylną płytę trapezową, powinna być zamontowana równo z podłużnicami od góry tak jak to widac na miniaturze, robiąc to zgodnie z wycinanką próg wychodzi od góry zamiast od dołu.

ObrazekObrazek

Obrazek

Pomalowane ostatecznie jest tylko wewnętrzna strona ostoi, natomiast po zewnętrznej jest tylko wstępnie okolice nitów i załamań celem dalszej obróbki.

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

Obrazek

Obrazek

ObrazekObrazek

Obrazek

Na koniec kątowniki i wsporniki przed obróbką z "dospawanymi" nitami :)

ObrazekObrazek

Śmiało proszę o jakąś konstruktywną krytykę, sugestie i opinie o powstającym modelu.

Pozdrawiam
Paweł
Paweł777
Posty: 41
Rejestracja: pt sie 27 2004, 16:42
Lokalizacja: Szczecin

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paweł777 »

Witam po przerwie, trochę podłubałem ostatnio, nie wiele tego ale jak na mój zasób czasowy to i tak szybko idzie.

Obecnie rzeźbię koła, poniżej jedno zrobione w miarę tego co chciałem osiągnąć, na razie jeszcze roboczy widok, koła trochę zrobiłem po swojemu. Na tekturę rozrysowałem szprychy w formie słoneczka, a następnie warstwowo skleiłem do odpowiedniej grubości, nie jak to w wycinance każda osobno, ale potem miałem sporo szlifowania i jna przyszłość troche inaczej chyba bym podszedł do tematu.

Obrazek
ObrazekObrazek

Po za tym trochę drobiazgów, większość jeszcze nie jest ostatecznie pomalowana więc widać wiele przetarć.

Hamulce

Obrazek
Obrazek

i inne
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
Obrazek

i trochę widoku na całość, m.in. płyta górna, osłony górne kół i boczne wyposażenie

ObrazekObrazek
Obrazek

wały

Obrazek
Obrazek

płyta górna ta wąska okazała się za krótka, a sprawdziłem wszystko raczej dobrze mi wyszło wiec zwalam to na błąd opracowania, musiałem więc dorobić pasek około 1mm, na zdjęciu widać, że zrobiłem to z kilku warstw szpachli i wyrównałem, szare smugi to farba podkładowa do wykrywania drobnych niedociągnięć

Obrazek

natomiast z tą szerszą płytę górną to dałem ciała i na tych wąskich paskach za mocno uciąłem sugerując się, że te paseczki na końcach to do zagięcia idą, ale tutaj szpachli nie używałem jako materiału głównego tylko wąskich pasków tektury na styk i szpachla + farba podkładowa, ze względu na większe obciążenia przenoszone przez tą część.

Obrazek

To na razie tyle

Proszę o jakąś konstruktywną krytykę - śmiało :)
Może coś uda się zmienić na etapie budowy na korzyść :)

Pozdrawiam
Paweł
Awatar użytkownika
MMC1964
Posty: 191
Rejestracja: sob maja 31 2008, 23:06
Lokalizacja: Żywiec

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MMC1964 »

Witam,
Paweł jeśli przyjąć za Twój Standard to jak wykonujesz ten model to dla mnie odstaje od tego standardu wykonanie klinów nastawczych w korbowodach.
Hm, sam sobie podniosłeś poprzeczkę tak wysoko.

pozdrawiam
Mirek
Myślę, że w realu mamy wystarczającą ilość rywalizacji i pogoni za wszystkim. Spędźmy tutaj czas miło na pogawędkach o tym co robimy.
Obrazek Obrazek Obrazek
Paweł777
Posty: 41
Rejestracja: pt sie 27 2004, 16:42
Lokalizacja: Szczecin

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paweł777 »

Tak czytam i czytam i nie mogę zrozumieć, co jest nie tak z korbowodami? Może już za późno jest? :)
Awatar użytkownika
MMC1964
Posty: 191
Rejestracja: sob maja 31 2008, 23:06
Lokalizacja: Żywiec

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MMC1964 »

Witam,
zobacz jak wygląda klin nastawczy w główce korbowodu w wykonaniu nikiego: viewtopic.php?p=190268 post z 15-10-2009 z godz. 22.23

pozdrawiam
Mirek
Myślę, że w realu mamy wystarczającą ilość rywalizacji i pogoni za wszystkim. Spędźmy tutaj czas miło na pogawędkach o tym co robimy.
Obrazek Obrazek Obrazek
ODPOWIEDZ