Poradnik - proste pomysły na super efekty

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Rutek63
Posty: 756
Rejestracja: pn paź 25 2004, 20:03
Lokalizacja: Scarsdale, NY
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Rutek63 »

Witam.
Kopułki sklejane z listków stanowią niemałe wyzwanie. Nawet poprawnie zaprojektowana część, o prawidłowym kształcie listków, jest sama w sobie bardzo trudnym elementem do sklejenia. Dodatkowo zdarza się, że listki nie mają prawidłowego kształtu, co znacznie utrudnia jej złożenie.
Moje próby klejenia tego elementu doprowadziły mnie do następujących wniosków:
Zawsze kleić próbne egzemplarze kopułek z kopi. Można dzięki temu sprawdzić ich skleialność, odnaleźć błędy w kształcie listków i ich spasowaniu. Bardzo pomogło mi rozcięcie kopułki na poszczególne listki i eksperymentalne sklejanie ich od czubka.
Drugim, bardzo pomocnym elementem okazało się kopyto. I tutaj ponownie, dzięki kopiom, można pozwolić sobie na kilka prób w poszukiwaniu właściwej jego formy.
Jak i z czego zrobiłem kopyto, widać na zdjęciach. Kopytko było na przemian pokrywane średnio gęstym klejem cyanoakrylowym i szlifowane aż do osiągnięcia w miarę poprawnego kształtu. Ostatnia czynność w przygotowaniu kopytka, to pokrycie go warstwą rzadkiego kleju cyanokrylowebo, w celu osiągnięcia gładkości. Kopułkę układałem na kopycie z pomocą rozcieńczonych wodą BCG i Wikolu. Oba zdają egzamin.

Obrazek
Obrazek

Gotowe reflektory można obejrzeć w relacji z budowy Forda Tfc:
viewtopic.php?t=11055
Obraz jest wart tysiąca słów. Model wart jest miliona.
Awatar użytkownika
kriztozz
Posty: 210
Rejestracja: czw mar 01 2007, 19:47
Lokalizacja: Kraków
x 52

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kriztozz »

Cześć.
Identycznego sposobu używam.

Dodatkowo podczas wycinania podcinam listki pod kątem. Dzięki temu znika problem z grubością papieru i robi się miejsce na klej.

Obrazek

Co do kopyta. Zakładam kawałek patyczka do wiertarki i papierem ściernym nadaje odpowiedni kształt.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Syzyf
Posty: 735
Rejestracja: wt lis 30 2004, 10:46
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Syzyf »

BULAJE
Chciałbym pokazać przykładowy sposób wykonania bulajów, czyli okrągłych okienek znajdujących się w burtach statku czy okrętu. Jest to sposób przeznaczony dla modelu z kadłubem wypełnionym pianką i szpachlowanym. Tutaj skala wyniosła 1:100 a do eksperymentu posłużył kawałek testowego kadłuba.
"Zasada działania" jest bardzo prosta: wierci się otwory na bulaje, maluje a potem wkłada do środka mały element, który udaje szybkę bulaja oraz dodaje wokół niej cienką obwódkę symbolizującą jego okrągłą, metalową "framugę". Do wiercenia otworów w szpachli dobrze nadają się specjalne wiertła do drewna (tu ukłony dla Edmunda :D ):

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek
Moje modele: archiwum
Awatar użytkownika
lehcyfer
Posty: 485
Rejestracja: pt lis 11 2005, 18:19
Lokalizacja: Poznań

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: lehcyfer »

- Do not try to make a model. Instead only try to realize the truth.
- What truth?
- There is no model. Then you will see that it's not the model that you make, it is only yourself.
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

Proste i równe spawy, mini poradnik jak to zrobić:

Najpierw przyklejamy wzdłuż planowanego spawu taśmę maskująca Tamiya (rozcięta na pół dla oszczędności taśmy):

Obrazek

Następnie nakładamy na powstałą szczelinę klej wikol. Trzeba uważać, żeby nie zrobiły się nam pęcherzyki jak na tym zdjęciu z prawej:

Obrazek

Teraz nie czekając na wyschnięcie kleju natychmiast odrywamy taśmę z jednej i z drugiej strony. Uzyskujemy prosty i równy pasek kleju, w razie potrzeby jego dokładność możemy skorygować nożykiem:

Obrazek Obrazek

Malujemy model i uzyskujemy spaw:

Obrazek

Takie spawy można też robić na modelach niemalowanych. Taśma Tamiya odkleja się od drukowanego papieru bez pozostawienia śladu. Sam spaw wystarczy wyretuszować odpowiednim kolorem cieniutkim pędzelkiem.

A tutaj możecie zobaczyć jak to wygląda zrobione w moim modelu.
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
Awatar użytkownika
Syzyf
Posty: 735
Rejestracja: wt lis 30 2004, 10:46
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Syzyf »

Przy malowaniu modelu czasami trzeba użyć taśmy maskującej, żeby osiągnąć równą granicę między dwoma kolorami. Uzyskanie dobrego efektu zależy od kilku czynników, przede wszystkim od jakości taśmy oraz równego, gładkiego podłoża. Słabo przylegająca taśma albo mikroskopijne rysy mogą powodować podciekanie farby pod taśmę, szczególnie przy malowaniu pędzlem, gdy nanoszona warstwa nie jest zbyt cienka . Nawet przy dobrej taśmie podcieki mogą się pojawić w miejscach, gdzie taśma zachodzi jedna na drugą.

Pewnym wyjściem może być - przed malowaniem - pociągnięcie okolic krawędzi taśmy rozcieńczonym lakierem bezbarwnym. Lakier wniknie we wszelkie zakamarki i potencjalne miejsca podcieku a ponieważ jest bezbarwny, więc ... będzie niewidoczny.
Nie jest to może metoda w 100% skuteczna, ale można spróbować.
Warto też wcześniej pasek taśmy nakleić np. na czystą szybę i odciąć 1-2 mm zewnętrznej części, bo do niej - gdy jest na rolce - lubią przyczepić się drobne pyłki, włoski itp.

W poniższych przykładach użyłem matowego Humbrolka oraz zwykłej, byle jakiej taśmy malarskiej, bo chodziło mi o uwydatnienie dziadowskiego efektu maskowania :lol:
Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek
Moje modele: archiwum
Pioterek
Posty: 148
Rejestracja: czw kwie 10 2008, 9:29
Lokalizacja: Lublin

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pioterek »

Prosty sposób na nity
A więc.
Obrazek
Przykładowy kawałek kartonu z napunktowanymi kropkami.
Obrazek
Wiertełko 0,5mm
Obrazek Obrazek
Kulki do lutowania układów BGA
Obrazek
Wywiercone otworki pod kulki.
Obrazek
I tak mniej więcej wygląda po wklejeniu i pomalowaniu
Należy pamiętac o tym by pod częśc, w której będą zamocowane nity podłożyc podkładkę żeby przy wciskaniu kulek były one na w miarę jednakowej głębokości. Ja nie użyłem żadnej tylko wkładałem trzymając w palcach i dlatego różnią się głębokością zamocowania. Chodziło mi tylko o pokazanie jednej z metod na wykonanie nitów. Mam nadazieję że się komuś przyda :). A tak na marginesie to w sprzedaży są dostępne kulki o średnicy 0,3mm, 0,4mm, 0,6mm i coś koło 0,8mm. Pozdrawiam.
Pioterek
Posty: 148
Rejestracja: czw kwie 10 2008, 9:29
Lokalizacja: Lublin

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pioterek »

Witam serdeczenie. Chciałbym przedstawic pomysł na podklejanie wręg i innych elementów, które podkleja się w modelach celem ich usztywnienia lub nadania im określonego kształtu. Metoda ta ma na celu wyelyminowanie przykrego zapachu kleju, problemu z rozprowadzaniem go itd.
A więc do dzieła:
1. Zaopatrzyłem się w etykietę samoprzylepną firmy Emersson 210x297. Jest to coś jak duża nalepka formatu A4.
2. Poszedłem do punktu ksero z etykietą i arkuszem z wręgami. Poprosiłem kolesia żeby mi skserował i wydrukował to na tej etykiecie.
Obrazek Obrazek Obrazek
3. Przygotowałem formatkę tektury grubości 1mm bo taką należy w przypadku tego modelu użyc do podklejenia.
4. Następnie odkleiłem naklejkę na na około 1,5 cm na całej szerokości i przykleiłem do tekturki.
Obrazek
5. Potem palcami lewej dłoni odciągałem zbędną częśc naklejki a palcami prawej dłoni wygładzałem klejoną częśc celem usunięcia pęcherzyków z powietrzem.
Tak to wygląda po naklejeniu. Voila:)
Obrazek
Podsumowując to dzięki tej metodzie nie mamy problemów z przykrym i dokuczliwym zapachem kleju, z jego rozprowadzaniem i przesiąkaniem arkusza, arkusz przy schnięciu nie zwija się i co najważniejsze praktycznie od razu można się zabierac do wycinania wręg.
Pozdrawiam Piotr.
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2109
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 134

Wzmacnianie wręg tekturką

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Mam nieco inną metodą, chyba prostszą, bo nie trzeba arkusza z częściami drukować/kopiować: na odwrotną stronę arkusza z częściami (albo na tekturkę wzamcniającą, kolejność nie gra żadnej roli) „przyklejam“ (przykładam) dwustronnie samoklejącą taśmę do przyklejania dywanów/wykładzin podłogowych, szerokość taśmy 50 mm. To zmusza przy wymiarze A 4 albo do naklejenia 4 taśm „na styk“ (daje w sumie 20 cm), albo wycina się wręgę z odpowiednim nadmiarem (0,5 cm wystarcza) i się ją pojedyńczo „przykleja“. Po odciągnięciu taśmy ochronnej przykładam po prostu tę pojedyńczą część albo cały arkusz do powierzchni klejącej taśmy samoprzylepnej – natychmiast gotowe do dalszej obróbki; wycinanie i ewentualnie szlifowanie. Ta metoda ma swoje granice, zbyt małe gabarytowo części, wg. mojego doświadczenia od 5 mm w dół, nie dają się w ten sposób trwale mocować, przesuwają się (część w stosunku do tekturki) w czasie dalszej obróbki.
Pozdrowienia
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
masz4
Posty: 10
Rejestracja: sob wrz 13 2008, 10:23
Lokalizacja: Janów Lubelski

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: masz4 »

a mozecie doradzic jak zrobic relingi??
ładnie bym prosił :D
ODPOWIEDZ